De geboden wel of niet in de wet?

Zitten deze geboden in de Nederlandse wet?
1. Eert uw vader en uw moeder.
2. Gij zult niet echtbreken.
3. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
4. Gij zult geen onkuisheid begeren.
5. Gij zult niet begeren wat uw naaste toebehoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

In het algemeen kun je stellen dat wetten er voor bedoeld zijn, om anderen te beschermen. Dat gaat niet altijd op; denk b.v. aan het dragen van autogordels.
In ieder geval zijn wetten er niet voor bedoeld, om de overheid te laten bepalen wat goed is en fout. En dat is maar goed ook. Want wat de een goed vindt, vind de ander fout.

Ze zijn alle 5 wel te vinden in het wetboek, maar dan veel algemener, en soms ook via een omweg.

1. er zijn regels wanneer kinderen zelf mogen beslissen, of een contract mogen ondertekenen. Het ouderlijk gezag is geregeld in de wet.
2. Is niet wettelijk geregeld, maar je zou kunnen zeggen dat het wel wordt ontmoedigd. Moet via een wettelijke procedure, en 3 keer per week scheiden en opnieuw trouwen is dan onmogelijk.
3. Liegen mag wel, maar niet als anderen er schade van ondervinden. De overheid bemoeit zich niet met privé-leugens. Misleiding mag niet, en valsheid in geschrifte is strafbaar.
4. Onkuisheid is een heel ruim begrip, en daar bemoeit de overheid zich niet mee, behalve als het gaat om bescherming. B.v. sex met minderjarigen, of uitbuiting in de prostitutie.
5. Die is lastig! Je mag begeren wat je wil. Je zou via een wat gekunstelde omweg kunnen zeggen dat al teveel begeren misschien wel stelen wordt. En dat mag niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee:

1. ouders eren is aanbevolen, maar niet per wet bepaald
2. Scheiden mag gewoon in nederland
3. Liegen is geen misdrijf, behalve als je het tegen de rechtbank, enz doet.
4. Ook legaal (maar niet aan te bevelen)
5. Jaloers zijn is niet illegaal