Zoals in de meeste oorlogen zal het eerste slachtoffer wel de waarheid zijn geweest.

Maar als eerste persoon wordt vaak de Poolse soldaat en stationschef van het Westerplatte-Gdánsk station Wojciech Najsarek genoemd.

Maar een dag eerder was er al een slachtoffer bij het
Gleiwitz-incident.

Franz Haniok een poolse boer werd op de avond van 31 augustus 1939 vermoord, ondanks dat de oorlog pas 1 september uitbrak staat dit zo sterk met de oorlog in verband dat dit eigenlijk ook een oorlogsslachtoffer is.

De aanval op Polen, werd ingeleid door een in scene gezet grensincident. Het was Hitler’s bedoeling om de Duitse invasie van Polen te doen voorkomen als gerechtvaardigde reactie op Poolse agressie in de grensstreek. Onder commando van Sturmbannführer Alfred Naujocks overvielen als Poolse soldaten verklede SS-troepen in de avond van 31 augustus het kleine radiostation te Gleiwitz (Gliwice), gelegen vlak bij de grens tussen Polen en Duitsland. De bedoeling was om een nationalistische radioboodschap in het Pools uit te zenden om de Duitse publieke verontwaardiging aan te wakkeren. Franz Honiok, een onfortuinlijke Duitse boer en handelaar in landbouwmateriaal, werd ingezet als zondebok. Honiok, een man met sterke pro-Poolse sympathieën werd op 30 augustus opgepakt door de Gestapo, juist voor dit doel. Hij moest doorgaan voor een Poolse rebel.

Franz Honiok, werd bij de ingang van het radiostation in zijn achterhoofd geschoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerste dodo bij wo1 is denk ik Frans ferdinand dit was ook de aanleiding van wo2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wo1 sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "dodo" was al uitgestorven voor de eerste wereldoorlog ;-)