Zou ik jullie ervaringen mogen horen over het overstappen naar een andere energie leverancier?

Er wordt zoveel reclame gemaakt nu en ik zie door de bomen het bos niet meer..weet wel dat ik nu te duur uit ben..Ik geloof ik wel in addertjes onder het gras maar is dat ook zo? Ik hoor graag jullie ervaringen met de energie aanbieders, positief en negatief...welke raad je me aan, en welke absoluut niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Ik ben in maart overgestapt van Nuon naar Dong Energy.

Korte versie: na enige administratieve strubbelingen is alles goed verlopen. Die administratieve strubbelingen kun je vinden op gaslicht.com (Bron).

Lange versie:

Zoek op je jaaroverzichten je verbruikscijfers (kWu resp. kuub). Neem het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar. Vul dat in op gaslicht.com (Bron). Daar komen dan de goedkoopste leveranciers uit.

Selecteer alleen die leveranciers die een contractsoort aanbieden die je bevalt (contractduur, eco, atoom). Lees van die leveranciers de ervaringen van anderen - liever € 30 per jaar meer betalen dan continue ellende. Vul een aanmeldformulier in, en je bent klaar.

Oh ja, je kunt ook eens je minimale verbruik en je maximale verbruik van de afgelopen vijf jaar invullen - kijken hoeveel verschil dat maakt, misschien is jouw leverancier dan plots veel goedkoper of veel duurder.

Op die manier ben ik naar Dong overgestapt. Op dat moment was dat de goedkoopste - voor mijn situatie.

In mijn geval waren er wat strubbelingen met het al dan niet op hetzelfde moment overzetten van mijn gas- en mijn elektriciteitscontract. Aan de gewone helpdesk zitten slechts domme mutsen; nadat ik een klacht indiende kreeg ik de tweede lijn te pakken, die zelf het initiatief namen om mij te bellen, zich wel aan de afspraken hielden, wisten wat er de vorige keer was gebeurd, en wisten waar ze het over hadden. Uiteindelijk is alles goed gekomen.

Nuon verraste me nog met een contractbreukboete van € 25 die ik volgens Dong niet had mogen krijgen. Ik heb die boete naar Dong gestuurd, en binnen twee weken vergoedde Dong mij die € 25.

Ik ben dit jaar naar schatting € 400 goedkoper uit dan bij Nuon. Daar komt nog eens de nieuweklantbonus van eenmalig € 390 bovenop - dus in totaal bespaar ik € 800. Dat is me wel een paar telefoontjes en een klachtbrief waard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, mocht jouw huidige leverancier ook aan contrctbreukboetes doen wanneer je je contract voortijdig opzegt: laat je daar niet door afschrikken. Als die boete voor jou bijvoorbeeld € 50 is, maar je bent bij je nieuwe leverancier € 400 goedkoper uit, dan moet je die boete met een dikke glimlach betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nog niet zo lang geleden ben ik overgestapt naar de leverancier die Natasha en Maurice de Hondt aanbevelen - mijn enige voorwaarde was, dat ik groene stroom moest blijven houden. Behalve van die kaarten waar je je meterstanden in moet vullen, heb ik van die overstap niets gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben naar Oxxio overgegaan een paar jaar terug. Kreeg na een tijdje een digitale meter in mijn maag gesplitst, die schijnbaar precies weet wanneer ik in bad ga en een biertje uit de koelkast haal, en die info doorstuurt naar de AIVD voor analyse.

Wel goedkoper dan Essent, zeggen ze. Ik kan niets vergelijken want dat hebben ze zo ingewikkeld gemaakt dat je er nooit helemaal uitkomt.

De consumentenbond heeft het uitgezocht. Kijk eens op die site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gellijk wat betreft,dat ze kunnen constateren of je wel of niet thuis bent en hoevaak je in bad gaat etc.maar er loopt een zaak tegen deze "slimme meters" want het is inbreuk op de privacy.
kijk het nog maar eens goed na.
Ik ben 1x overgestapt naar OXXIO en dat gaf alleen maar ellende. Daarbij scheelde het nauwlijks in de kosten, en kreeg ik het bijna niet meer voor elkaar om terug te gaan naar de oude vertrouwde NUON. Ik heb het niet zo op dat overstappen. Ik zit prima bij de NUON nu; misschien betaal ik wel wat meer voor stroom, maar gelukkig zijn er nooit problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies voor het gemak en blijf zitten waar ik zit (Eneco).
Ik heb er geen trek in om elk jaar te veranderen van energieleveraar, internetprovider, dagblad, abonnement zus, abonnement zo. Vaak zijn het lokkertjes waarmee je op den duur net zo duur uitbent en het alleen maar rompslomp oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben onlangs overgestapt naar Electrabel. Scheelt een bom duiten. Maar Electrabel doet z'n eigen ding en laat zich weinig gelegen liggen aan hun klanten, is mijn eerste indruk. Ze namen het contract over op een datum die zij uitkozen, niet op de datum dat mijn oude contract afliep.
Beweren dat mijn oude leverancier Nuon niet was aangesloten bij de CCP (Nuon is medeoprichter ervan).
En e-mails worden nauwelijks beantwoord.
Kortom: ik ben er tot nu toe niet erg over te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had de grote pech over te stappen vlak na de dure maanden. dus ik had in december een afrekening gehad, alles ok. In maart of aparil stapte ik over van Nuon naar Green Choice en kreeg ik van de Nuon een naheffing van 600 euro. Dat kwam dus door die dure maanden januari en februari, zeiden ze. ja leuk, ik ging van 280 naar 219 maar betaal nu ook nog af aan de Nuon, mijn voordeel is onder 0 tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvallend dat bij 4 van de 7 antwoorden sprake is van vertrek bij Nuon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuon was een hele grote, het was de monopolieaanbieder in grote delen van het land. Nu niet meer. Daarom *kunnen* er nu alleen meer mensen van Nuon vertrekken dan naar Nuon gaan, domweg omdat bijna iedereen tot nu toe gedwongen bij Nuon zat. Daarnaast is Nuon duur. Nu de crisis toeslaat, gaan mensen kijken hoe ze hun lasten kunnen verminderen. Da's een reden om over te stappen.
Ik heb recentelijk een stuk gelezen op nu.nl dat het overstappen naar een zgn. goedkopere leverancier aan het einde van de rit helemaal niet goedkoper hoeft te zijn. Het is namelijk alleen de prijs van het product dat ze in de aanbieding om nieuwe klanten te lokken noemen. En het zal uiteindelijk echt op een klein promilage aan verschil uit komen. Want hoe aantrekkelijk de prijs ook is: Er komen altijd belasting en transportkosten bij. En dat word zelden tot nooit in zo'n stuntaanbieding genoemt...

Het totaalplaatje van een kw is ongeveer 28 cent en van een kuub gas ongeveer 63 cent. Dit zijn dus de prijzen inclusief belasting en transport. Dus reken het totaalplaatje eens goed door, voordat je overstapt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste vaste lasten zijn gelijk, onafhankelijk van de aanbieder. Stel dat aanbieder A € 200 rekent voor je gas, en aanbieder B slechts € 100. Dan ben je bij B 50% goedkoper uit. Maar nu komen de vaste lasten erbij. Laat dat in totaal € 200 zijn. Dus bij aanbieder A betaal je in totaal € 400, bij aanbieder B betaal je in totaal € 300. Nu ben je bij B "slechts" 25% goedkoper uit. Maar: het voordeel is procentueel dan kleiner, nog steeds ben je bij B € 100 goedkoper uit - daar verandert niets aan! Dus ga naar http://www.gaslicht.com/nl/ en type je gegevens in. In de eerste prijsvergelijking die je ziet, zie je alleen de directe kosten die A en B zelf rekenen. Klik je verder, dan zie je het totale kostenoverzicht, dus inclusief vaste lasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem zit in de transportkosten, waar je nooit onderuit komt en die betaald MOETEN worden. Hier heeft geen enkele aanbieder invloed op. En dan spreek ik uit ervaring...
wij zijn overgestapt van Nuon naar Energie Direct
maar in de praktijk merk je er niets van.
Nuon komt nl gewoon nog langs als er iets is
Alleen de rekening is anders