Beste lezer, Waarom trekt men grenzen in het leven? Waarom zijn grenzen nodig, waar komen ze vandaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
M.a.w. wat is het verschil tussen een blokkade bij jezelf en grens trekken?

Toegevoegd na 6 minuten:
En wanneer weet je of het om een blokkade gaat of het trekken van een grens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Een grens trek je vrijwillig en bewust, een blokkade heb je.
Da's mijn antwoord op je toevoeging, hoewel je eerste stuk van de vraag misschien toch op iets anders doelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grenzen zijn er om jezelf te beschermen. Voorbeeld: je trekt een grens in de tijd: je gaat om 23.00 uur naar bed en niet later, doe je dat wel, dan ben je de volgende dag niets waard. Of je trekt een grens als het om sociale contacten gaat: zodra iemand je gaat beledigen of kwetsen is de grens bereikt en haak je af.

Soms zijn grenzen er juist om overschreden te worden, om te zien wat er zich allemaal buiten je eigen horizon afspeelt. Meestal gebeurt dit in de periode van je 15e tot je 25e levensjaar (of iets in die contrijen): je experimenteert met bedtijden, drank, drugs, relaties, vriendschappen enz. Tegen de tijd dat je al je grenzen op geestelijk en lichamelijk gebied een keertje hebt overschreden word je vanzelf rustiger en komt er een tijd dat je je grenzen juist goed gaat bewaken.

Blokkades zijn iets anders. Een blokkade houdt in dat je je bewust of onbewust ergens voor afsluit. Meestal ligt de oorzaak van zo'n blokkade ergens in je verleden. Je hebt toen lichamelijke of geestelijke pijn ervaren, bent gekwetst of hebt een of ander trauma opgelopen. Om jezelf tegen al te zware ervaringen beschermen werp je dan een blokkade op.

Een grens is vaak een dunne lijn waarop het lichtelijk balanceren is, een blokkade is een blok dat iets meer kracht vergt om uit de weg geruimd te worden.