Als een stift is uitgedroogd en je doet de dop er weer op, doet hij het daarna vaak weer. Hoe kan dit

Als je een stift gebruikt en hij is lang zonder dop droogt de stift uit en doet hij het steeds minder goed. Als je de dop er dan weer op doet en een tijdje wacht dan doet hij het weer. Hoe komt dit
Misschien een stomme vraag maar vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Het beste antwoord

Nadat je de dop er op hebt gedaan, kan er weer inkt naar de punt vloeien zonder dat dat dan direct weer opdroogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het uitdrogen gebeurt in eerste instantie alleen bij de punt - dat is de enige plek waar de vloeistof kan ontsnappen. "Achterin" de stift zit nog wel vloeistof.

Als je de dop er weer op doet, zal de resterende vloeistof zich langzaamaan over de hele stift verspreiden. Dus ook de punt bereiken.

Dit werkt natuurlijk maar heel beperkt: er is alleen achterin nog vloeistof, die zich dan weliswaar herverdeelt, maar de hoeveelheid blijft heel beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een viltstift bestaat uit een punt, die vastzit aan een pijpje vilt waar inkt in zit. Als de punt uitdroogt, kan later toch nog via het vilt weer inkt terug in de punt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewaar daarom je stiften ook nooit rechtop met de punt naar boven (ook al zit de dop erop)