Ik verwacht dat dat nummer voor hulp er toch wel gaat komen. Ondanks alle hulp die al geboden wordt. Maar dit is een extreem ernstige ramp.

Er zal eerst vel geregeld moeten worden achter de schermen voordat er een oproep komt.

Vreselijke beelden, op televisie....

Toegevoegd na 2 uur:
Lees zonet in de Telegraaaf:
Nog geen grote inzamelactie Japan DEN HAAG - In Nederland wordt vooralsnog geen grote geldinzamelingsactie gehouden voor Japan. Dat meldde vrijdag hulporganisatie Cordaid, als huidig voorzitter van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO).

Foto: AFP Japan is een modern, welvarend land en goed voorbereid en toegerust op aardbevingen en rampen, aldus de verklaring van de SHO. De inschatting is dat Japan in belangrijke mate zelf de hulpverlening ter hand kan nemen, waar nodig met hulp van andere landen. Japan heeft tot nu toe nog geen internationaal verzoek om hulp gedaan.

De hulporganisaties, die geschokt zijn door de omvang van de ramp, volgen de ontwikkelingen nauwlettend. Ze doen dat ook via zusterorganisaties in het gebied en partners ter plaatse. „Waar nodig zullen wij op hulpvragen reageren.”

De SHO komt in actie bij grote humanitaire rampen, maar heeft wel een focus op ontwikkelingslanden. Mocht alsnog een groot beroep worden gedaan op de hulporganisaties, waarvoor veel geld nodig is, dan kan eventueel alsnog een inzamelingsactie volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed dat Giro 555 voor Japan niet open gaat, net zo min als het openging voor Nieuw-Zeeland.

Het betreft hier namelijk geen arm ontwikkelingsland, zoals Haiti destijds. Japan is één van de rijkste landen ter wereld, dus is 555 niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vermoed ik ook. Veel landen hebben al reddingsteams aangeboden.
Wanneer er genoeg animo voor is, voor Haïti duurde het ook lang