Waarom heeft de algemene mensheid een afkeer van Noord-Amerika?

Ik maak hier bewust een statement ;) dit in verband met het onderzoek dat ik doe. Later wil ik vertellen wat voor onderzoek dat is. Het beantwoorden van de vraag zoals hij er staat zou mij nu helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Noord-Amerika is overigens misschien niet de goeie naam voor het gebied dat ik bedoel. Exact moet dat Midden Noord-Amerika zijn, de USA.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Het USA samenlevings model gebaseerd op sterke christelijke achtergronden & kapitalistische denkbeelden heeft de VS zeer rijk gemaakt. Met hun grote militaire apparaat zijn [waren?] ze in staat uit te groeien tot een wereldmacht welke in zeer veel landen hun politieke en religieuze voorkeur door gedrukt heeft. Als gevolg hiervan zijn er veel landen in de landen die nu interne conflicten kennen. Puur omdat er door 'het westen' aangevoerd door de USA in de interne politiek gerommeld is. En nog steeds worden bepaalde landen voorgetrokken omdat de USA de huidige machthebbers liever zien zitten dan een eventuele omslag.

Ik zeg: Vietnam, Irak, Iran, Israel, Centraal Amerika, en de meeste mensen zullen begrijpen wat iok bedoel.

Dit leidt tot weerstand. Als je daar dan een dosis wereldvreemdheid bij doet en het gebrek aan subtilitiet dan leidt dat tot onbegrip in het buitenland, en afkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heeft de algemene mensheid (wa is da?) een afkeer van de USA? Als dat zo zou zijn zou het niet zo goed gaan met: Mc Donalds, Coca Cola, MTV, Justin Timberlake, Ophrah Winfrey, Star Wars trilogy en Nike.
Maar ik volg wel een beetje wat je bedoelt. Amerikaanse cultuur is juist erg dominant in de wereld. Dat roept wel wat weerstand op. En dan heb ik het nog niet over de war on terror, moslim etc. discussie. Die zou ik lekker buiten je onderzoek houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een stelletje oorlogszuchtige, ultraconservatieve wapenfreaks zijn die menen de wereld te moeten regeren. En ze zijn ook niet al te snugger.

Om maar eens even te generaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Latijns-Amerika is het heel duidelijk. De VS deed mee met alle coup d'état in het continent: Chili, Argentinië, Paraguay, Ecuador, Brazilië, Perú, Amerika Centraal (behalve Costa Rica), enz. De laatste worden van Barak Obama over de coup in Honduras lijken afstand de doen van die traditie voor de eerste keer. De ellende van de democratie in Amerika zou in hoge mate aan de VS te danken zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voorspel je (en ik hoop) dat dat beter wordt de komende jaren. Bush heeft de wereld en zijn eigen land geen goed gedaan. Het patriotistische en oorlogszuchtige gedrag van de Bush-regering roept op tot een reactie van de rest van de wereld. Het heeft polarisatie in de hand gewerkt.
Dat er een reactie op de terreur van 11 september 2001
moest komen, is duidelijk. Maar om dan maar gelijk het statement te maken dat de Amerikanen de wereld 'rulen' en dat ook uitdragen is niet vrede-bevorderend.
Obama is meer een man van de dialoog en overleg en zal zorgen dat de afkeer die ontstaan is door het machtsvertoon van de USA tot de juiste proporties terugkeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaloezie natuurlijk!

Alle nadelen die hiervoor zijn genoemd ten spijt is de Verenigde Staten toch de machtigste land ter wereld. Het land waar de hele wereld naar kijkt wanneer het even moeilijk wordt. Dit is ook het land waar vele miljoenen mensen hun leven op het spel zetten om naartoe te gaan. Dit zal natuurlijk in bepaalde kringen jaloezie opwekken.

Nergens voor nodig. Als je wat kunt, maakt niet uit wat, kan je naar Amerika gaan en je geluk zoeken. Dat is wat anders dan hier waar iedere scheet genadeloos bekritiseerd wordt (wordt liefkozend polderen genoemd...). En de mensen die daar naartoe gaan worden Amerikanen genoemd. Hoe anders hier waar je tot in de n-de generatie allochtoon bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik jong was in de 60s waren de VS een soort van 'beloofde land'. Daar was alles beter, de techniek, democratie, onze bevrijders, alles. Met dat idee groeide ik op.

Later, beginnend met Reagan, en ultiem in Bush eindigend, is mij 'mijn Amerika' afgenomen. Het beeld naar buiten is oorlogszuchtig, machtswellustig, afdwingend, geldbelust, discriminerend, ga zo maar door.
"Het boek "Give me back my country" snap ik heel erg goed. Ik zou graag die voorbeeld-staat uit mijn jeugd terug hebben, maar ja.

Was ik naief of zijn ze gestoord geworden? Ik denk allebei.

Ik wist destijds lang niet alles, en de idioten zagen kans om de macht te grijpen.

Ik weet dat er heel erg veel 'normale' Amerikanen zijn die het allemaal graag anders zouden zien. Ik kwam ze tegen in mijn opleiding, werk, etc.
Maar de idioten kwam ik ook tegen. Niet mee te praten, een gelijkhebberigheid die werkelijk ongelofelijk is. Luisteren kunnen en willen ze niet. Jouw standpunt alleen al overwegen is iets smerigs vinden ze.

Nu gaat het gelukkig toch weer de goede kant op. Obama staat echt voor een omwaardering van al die waarden. Ik hoop dat de echte Amerikanen voldoende tijd en kracht verkrijgen om normaal samen te leven en te streven naar een betere wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk zijn we over 3.5 jaar definitief van Obama af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk krijgt hij voor elkaar wat hij van plan is.
en blijft hij daarna nog een poos. Hij is een soort icoon geworden van dingen die uiteindelijk toch nog ten goede kunnen keren, zoals Bush jr een icoon is van de absolute bodem, veel slechter en onbenulliger en gevaarlijker kun je je werkelijk niet voorstellen. Een soort kirrende kleuter met een geladen vuurwapen in zijn hand.
Niet de algemene mensheid ik heb gehoord dat 1/3 van de mensheid dit wel doet. Het is trouwens niet Noord-Amerika die de mensheid haat maar de verenigde staten. Ik en de meeste mensen hebben niets tegen Canada of Mexico.(al kan Mexico natuurlijk ook onder midden Amerika worden gerekend) De VS worden door veel gehaat om een aantal redenen. Ik som ze even hier beneden op:

- Ze zijn arrogant ze mogen dan wel het machtigste land zijn ter wereld. Maar veel amerikanen wekken de indruk dat ze de wereld leiden en daarom beter zijn dan de rest.

- Ze zijn extreem materialistisch ingesteld. Kopen, kopen en nog meer kopen dat is het beeld dat men krijgt als men naar de VS kijkt. Een levensinstelling waar niet iedereen het mee eens is.

- Ze gaan hun eigen gang: Kijk bijvoorbeeld naar de Irak oorlog. Deze oorlog is door de VS begonnen zonder toestemming van de veiligheidsraad.

-Ze denken dat ze boven de wet staat. Komt voor uit punt 1 en 3. Kijk bijvoorbeeld naar het feit dat Amerika niet mee doet aan het internationale recht. Als een amerikaan wordt berecht in de internationale rechtbank in Den Haag is er een wet in Amerika om deze met geweld te bevreiden. Kortom de Amerikaanse overheid heeft de ilusie dat ze boven de wet staan en daarom zichzelf van vervolging kunnen onttrekken.

-Ze zijn streng gelovig. Dat is opzich niet erg maar ze zijn erg vijandig tegenover mensen die niet geloven of een ander geloof hebben.

- Ze hebben de economische crisis veroorzaakt (deels). Amerika is de machtigste economie en alle andere landen zijn afhankelijk van hem. Toch leven de inwoners van de VS al jaren op krediet. Ze geven meer uit dan ze hebben. Dit heeft een bubbel veroorzaakt die nu dreigt te knappen.

- Deels ook jaloezie omdat Amerika het zoveel beter doet dan andere landen komt er jaloezie op. Al zijn ze er wel deels voor verantwoordelijk omdat ze arrogant doen. Dit wekt haat op.

- Het rat-race principe. In de VS draait het alleen maar om succes. Als je succesvol bent in het leven dan is dat het enige wat telt. Een standpunt waar niet iedereen het mee eens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de algemene mensheid ,kun je uitleggen wat je hier mee bedoeld?
deze stelling is volkomen uit de lucht gegrepen,maar als je bedoelt dat er op dit moment een tegenstand tegen de usa heerst is dit mischien te verklaren doordat dit land de grootste machtsfactor in de wereld is waarbij niet geschroomd word om tegen het zere been van allerlei kleinere machten te schoppen,zich te bemoeien met plaatselijke wetten, en regels op te leggen aan regio's waar de belangen van de usa en dus ook de belangen van de meeste "echte" democratien te beschermen.
Verder is natuurlijk ook vanbelang dat de USA het niet zal nalaten om de staat Israel te blijven beschermen ook in de VN Veiligheidsraad
Het is natuurlijk ook zo dat het altijd interresant is om te proberen de macht van de grootste te breken,en jezelf (met of zonder anderen coalitie vorming) op te werken om zelf de sterkste te worden, deze ambitie hebben de meeste mensen al vanaf dat ze kunnen kruipen, en dat zal nooit voorbij gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat algemene anti-gevoel is niet OMDAT ze de grootste zijn, maar omdat ze een egoistisch en gevaarlijk en materialistisch misbruik van die macht hebben gemaakt. Het KAN ook anders!
Geloof het of niet, maar er bestaan weldenkende Amerikanen. Natuurlijk voorbeelden als de Clintons en Obama, maar echt, ook gewone Amerikanen kunnen normaal nadenken.
Niet allemaal helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is dus precies wat ik beweer,maar dat de clintos en obamas een voorbeeld zijn van weldenkende amerikanen ligt toch echt aan je politieke voorkeur,het is niet zo dat ik republiekein ben maar eerder realist iedere natie heeft zijn fouten,en als de ussr nog zou bestaan zou het anti gevoel tegen de ussr vermoedelijk groter zijn dna tegen de usa.