Wat doen bij overstuur.

Stel dat tijdens het rijden mijn achterkant uitbreekt in een bocht, ongewenst. Kan ik dan beter gedoseerd gas bijgeven of geen gas geven. Ik dacht dat je bij een achterwielaandrijver juist gedoseerd gas bij moet geven om een stabiliserend effect te krijgen. Maar nu hoor ik ook veel mensen zeggen dat je juist gas los moet laten en dat ie dan weer grip krijt achter. Wat is nu juist? Oja, is er een methode om erachter te komen bij welke snelheid/toerental mijn auto uit gaat breken achter? Ik wil hier beter mee leren omgaan om onveilige situaties te kunnen beheersen mocht het nodig zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (3)

Wellicht zeggen deze mensen dat omdat ze bekend zijn met overstuur bij voorwielaangedreven auto's?
Bij achterwielaandrijving is het bij overstuur inderdaad vaak beter om gedoseerd gas bij te geven. Dit zie je vaak bij rallyerijders. Op het moment dat de achterkant van de auto ‘uitbreekt’, dan staat je auto vaak (soms na wat tegensturen) in de goede positie. Door gas bij te geven komt er meer druk op de achteras waardoor je je grip terugkrijgt. De druk op de achteras zorgt ervoor dat je na het uitbreken weer in een rechte lijn door kunt rijden.

Wat alleen niet handig is, is om dit te gaan oefenen op het moment dat je uit de bocht vliegt. Het kan dan namelijk hopeloos fout gaan en voor een hoop ellende (crash) zorgen. Bij ons in de buurt kun je slipcursussen volgen op een circuit, ook met de eigen auto. Misschien is het handig om je daar voor aan te melden om het juiste gevoel bij de achterwielaandrijving van je eigen auto te krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat had ik me ook al voorgenomen dat ik dat is wil doen inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen gas terug dan komt achterkant naar voren bij achterwiel aandrijving iets gas bij En bidden !dit moet je voorkomen door goed te remmen voor de bocht en als je het centrum Vd bocht bereikt voorzichtig gas geven ,op een slip cursus kan oefenen bewust de achter laten uitbreken heet driften om eerder met de neus Vd auto in de goede richting te rijden ,doe dat nooit op de open bare weg