Een lichte autistische stoornis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PDD-NOS is een ontwikkelingsstoornis. Ontwikkelingsstoornissen behoren in de psychologie tot een groepje van psychologische stoornissen, die zelf weer behoren tot een grotere familie van stoornissen, die gewoonlijk al worden gediagnosticeerd in de eerste levensjaren van een kind. Al deze stoornissen hebben gemeen dat ze vermoedelijk het gevolg zijn van een klein genetisch of biochemisch probleem in de hersenen, dat ontstaan is tijdens de ontwikkeling van die hersenen gedurende de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet anders omschreven (Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified) is een groepsnaam voor symptomen die niet onder andere stoornissen te plaatsen zijn. PDD-NOS maakt deel uit van het autismespectrum. Juist omdat PDD-NOS een restgroep is kunnen verschillende kenmerken op de voorgrond staan, bijvoorbeeld die van autisme of ADHD. De Nederlandstalige afkorting is POS-NAO, maar vaak wordt de Engelse afkorting PDD-NOS gebruikt. Het is een diagnose volgens de indeling van het handboek DSM IV.

Onder PDD-NOS vallen stoornissen die niet voldoen aan de criteria van de andere aandoeningen in de groep pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Vooralsnog is ook de meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD) hierbij ondergebracht. Omdat PDD-NOS een restgroep is en de symptomen in vorm en intensiteit uiteenlopen, zijn er geen 'harde' criteria. Wel bestaan er enige richtlijnen: Er is een duidelijke achterstand of beperking in de sociale interactie; daarbij bestaan er tekortkomingen in de (non-)verbale communicatievaardigheden of is er sprake van stereotiep gedrag en interesse
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precieze theorie staat hierboven al, maar even een paar voorbeelden. Mensen met pddnos nemen dingen vaak heel letterlijk. Als je iemand met pddnos vraagt even de kopjes af te drogen, dan heb je grote kans dat hij/zij alleen de kopjes afdroogt en niet de hele afwas. 'Je had toch gevraagd de kopjes af te drogen?'.
Ze kunnen ook moeilijk uit meerdere dingen tegelijk kiezen. Bv multiple choice is moeilijk voor ze, terwijl ze wel het antwoord weten als je vraagt, is t antwoord a, dan is t antwoord b, etc.
Een lastige 'ziekte'. Het is voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een autistisch spectrum stoornis!

PDD-NOS betekent 'pervasieve ontwikkelingsstoornis - niet nader omschreven'.

Bij PDD-NOS zijn er kenmerken van autisme aanwezig, maar niet genoeg om als autisme aangeduid te worden. Het is daarom een restcategorie onder de autismespectumstoornisen (ASS).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
mooi omschreven :)