Als jij een compleet nieuwe stad zou mogen ontwerpen, wat zou je dan in ieder geval doen, wat totaal anders is dan in bestaande steden?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Het allereerste is natuurlijk waar ik deze stad ga bouwen : ergens, tegen een bergketen aan, in de heuvels ervoor. Onder de grond komen alle wegen en parkeerplaatsen. Alle huizen worden gebouwd van duurzame materialen, en allemaal vrijstaand, zodat iedereen genoeg grond heeft om zijn eigen eten te verbouwen, en evt wat vee te hebben, als ze dat willen. De daken worden gemaakt van zonnepanelen, die in lengterichels gelegd worden, zodat regenwater gemakkelijker naar reservoirs geleid kan worden (zoals de daken van de huizen in Bermuda)
Ieder huis heeft een lift om onder de grond te komen waar de auto's staan en rijden. Verder veel paden om te wandelen, fietsen of skeeleren, of (voor de liefhebber) paard te rijden. Winkels komen centraal, gelijkvloers, en ook alle culturele centra, de scholen en universiteiten, en kantoor-centra - ook weer allemaal gelijkvloers, met natuurlijk zo veel mogelijk behoud van de aanwezige natuur. De rivier (die natuurlijk van de bergen komt) geeft door energie-opwekking van het stromende water nog extra brandstof, en vormt, door zijn natuurlijke kronkels, wijken in mijn stad.
Voor degenen die niet goed ter been zijn of geen auto kunnen rijden wordt een aparte elektrische baan gelegd, waar je je elektrische zelf-te-besturen rolbare stoel-met-afneembaar-doorzichtige overkapping als een wagonnetje inparkeert - klein bovengronds alleen in het centrum, verder ook ondergronds.
Aan riolering en recycling van de afvalprodukten heb ik ook gedacht.....kortom - wanneer kan ik beginnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Alleen maar laagbouw.
Huizen gebouwd in een cirkel
Veel kunstmatige heuvels en dalen waar de huizen opkomen.
Geen aparte industrieterreinen, Wonen en werken zo dicht mogelijk bij elkaar. En veel natuur, geen parken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
alleen maar laagbouw en veel natuur gaat vaak helaas niet samen :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou. de meeste mensen vinden dat Nederland niet vol is of overbevolkt, dus er is nog ruimte genoeg. Ook hier op GV vinden de meesten dat er nog ruimte genoeg is.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik woon in de randstad, en hier verdwijnt polder na polder:(
Leuke vraag :) Ik zou wel een stad willen ontwerpen in Griekse stijl. Compleet met hoogteverschillen, witte huizen en een groot plein met Oud-Griekse beeldhouwkunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuinen, overal tuinen, op 10 verdiepingen hoog, op 20 vediepingen hoog, op 100 verdiepingen hoog. Het zou een stad in de hoogte moeten zijn en alles met elkaar verbonden. Ook op 10 verdiepingen hoog kun je over straat wandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen een goed metro net, verder veel , zo niet alle parkeerplaatsen ondergronds. Veel parken met fonteinen. Verschillende musea , voor verschilllende doelgroepen. En concerthal in het centrum ipv aan de rand van de stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 14 baans-snelwegen zou ik het land opdelen in blokken van 50 x 50 km. Aan de snelweg industrie, daarbinnen wonen, daar weer binnen recreatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vindt het niet in alle steden, maar er zijn er vast een paar met een strak ontwerp: Ik zou dan een stad ontwerpen met symmetrie of een bepaalde vorm en dan zou alles moeten kloppen op de millimeter. Of dan zou ik ook nog met kleuren daken werken, voor een mooi uitzicht van bovenaf : )

Kent iemand steden met een speciaal ontwerp??? Bij de reclame van SBS 6 komen er meestal mooie plaatjes langs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het ontwerp van de stad Brasilia en van de wijk Manhattan in New York komen het dichtst in de buurt van jouw ideeën, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn inderdaad mooi opgebouwd. Dankje.
Ik zou de hoogte ingaan. We zouden allemaal wel in een vrijstaande villa willen wonen, maar dat zou ten koste gaan van de natuur.
Bomen kun je niet boven elkaar laten groeien en koeien kunnen niet opelkaar gestapeld worden. Mensen wel.
En als je dan toch met de lift moet, wat maakt het dan uit, of je naar de 10e of naar de 20e verdieping moet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stad met veel groen, veel gemeenschappelijke lokaties waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, veel plekken waar muziek kan worden beluisterd of gemaakt!
De huizen zodanig gebouwd dat er diverse generaties in kunnen wonen, zodat men elkaar kan helpen en ondersteunen en toch privacy heeft!
Geen verkeer in de stad maar wel een perfect metrosysteem waarbij iedereen zonder overlast op de goede plek kan komen.
En iedereen heeft zijn energie-unit waarbij hij zijn eigen energie opwekt door middel van bijvoorbeeld zonne-energie.
Tot slot zijn er bij elke woonplek mogelijkheden om groente en planten te verbouwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat onder de grond kan onder de grond, (snel)wegen, fabrieken, winkels, stations, openbaar vervoer etc, zodat er boven zoveel mogelijk ruimte overblijft, zelfs de slaapkamers laten verzinken met een kleine ruit bovenin en dan de huiskamer er bovenop. Veel open ruimtes met speelplaatsen, sportvelden etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Benzine/diesel/gasauto's verbieden.
Alleen voertuigen met alternatieve aandrijving (electrisch, waterstof) toestaan. Alle andere voertuigen: aan de rand van de stad parkeren, en dan via OV (met alternatieve aandrijving) de stad in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de karakteristieke stadjes aan de middellandse zee, dus vooral zachte kleuren. Onverharde wegen en straatverlichting zonder dat het heel kunstmatig lijkt. een beetje een sprookjesachtig stadje en vooral oude gevels.

Toegevoegd na 32 seconden:
Het stadje moet dan wel aan de middellandse zee liggen.