Waarom is benzine/diesel op dit moment duurder?

Volgens mij heeft het te maken met de opstanden in het midden-oosten en Afrika, maar waarom word het dan duurder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

1.5 % van de totale olie in de wereld komt van libie.
Als het daar onrustig is, en het libische leger gaat die
ook nog bombarderen, dan wordt het onrustig op de
oliemarkt, en gaat de prijs omhoog, dus ook van de
benzine bij ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niet echt een reden voor. Het is onrustig in Libië, maar dat kan makkelijk opgevangen worden door andere landen. Het hele lever proces wordt gecontroleerd door een groep landen. Zij besluiten de 'schaarste' zo te houden. Daar betalen we voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Saoedi arabie heeft onlangs besloten om de productie
op te voeren, en om zo de eventuele schaarse op te lossen. het is echt de onrust die het veroorzaakt.
Nee niet de Libische olie is daar hoofd verantwoordelijk voor. De meeste Libische olie gaat naar Frankrijk. Dus dat heeft niet veel invloed op ons. Onze prijzen worden gebasseerd op de dollar. De euro staat laag op dit moment, vandaar dat een vat olie voor ons in verhouding weer duurder wordt. Vorige recordprijs was in 2008 waar een vat olie ong 140 dollar koste. Toen betaalden we aan de pomp gem 1,692 per liter. Nu ligt de prijs gem 1,697 per liter, terwijl een vat nu iets meer dan 100 dollar kost. Onrust heeft er wel wat mee te maken natuurlijk! Vooral omdat de prijs per vat ruwe olie daarvan afhankelijk is.
Wat ook veel meeweegt in de prijsbepaling is de economische welvaart en marktspeculaties.
Reken er maar op dat de prijs nog lange tijd hoog zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de Nederlands overheid vandaag de dag een euro krijgt per liter benzine. 17 cent meer als ons buurland.