Waarom de wereldkaart zo getekent dat bv. Texel boven is en Limburg onder?

en bv. Canada boven de V.S. Hoop dat jullie begrijpen wat k bedoel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Omdat we de noordpool graag bovenaan de wereld tekenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag inderdaad. Vroeger werd dit lang niet altijd gedaan, dan werd de Noordzeekust nog wel eens boven getekend.

Nu is de reden dat de noordpool altijd naar boven is, omdat we dat zo verwachten op een kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moest toch getekend worden en als ze het anders hadden gedaan, had je misschien dezelfde vraag gesteld: Waarom Limburg boven en Texel beneden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar dat was de vraag ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar dat was de vraag ook niet...
Da's een conventie, een gebruik. Het kan ook anders; vroeger werd het daadwerkelijk wel eens anders gedaan.

Ook nu nog zijn er kaarten waar het noorden onderaan ligt - dat zijn "vrouwenkaarten", zodat de vrouwelijke bijrijder niet steeds de kaart hoeft om te draaien om haar man de weg te wijzen.

Overigens is een aantal vergelijkbare vragen reeds gesteld op deze site. Zie bijvoorbeeld de Bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de bewoners in de landen die middels zeevaring andere delen van de wereld bevolkten, graag bovenop de bol wilden zitten.
Onder klinkt negatiever en is onhandiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wiewatwaar;

Omdat we met zijn allen zijn gewend aan de huidige standaarden in de cartografie en bovendien zou het, als zou blijken dat een en ander niet klopt, het geen doen is om Texel en Limburg van plaats te verwisselen, dus hebben ze het maar zo gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereldkaart zoals jij hem kent is europa georienteerd. Het is een mercator projectie (Een methode om informatie van een bol in een plat vlak te laten zien). Omdat de kaarten vroeger vanuit Europa werden getekend door onze zeevarders, is de basiskaart in Europe gecentreerd op Europa. In de VS is deze kaart ook standaard gebleven. Zo ligt de kaart mooi met de 0-merideaan (Die door greenwich loopt) in het midden van de kaart.

Echter, als je bv in Australie bent, heb je ook hele andere kaarten op de markt, waar Australie in het midden staat.

Als je een kaart van nederland pakt, zal je zien dat deze soms gedraait zijn; Het noorden is niet altijd precies bovenaanhet vel; Zo past de kaart er beter op. Dat is ook de reden dat er een noordpijl op kaarten wordt gezet.

Voor een voorbeeld van verschillende projecties, zie de link