Waarom word de koningin niet afgeschaft?

zij en haar familie kosten bergen geld!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof een president geen geld kost... :/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaaaaaaaaapppppp, 100e keer dat ik deze vraag hier tegen kom, en idd mh75, helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilders for President of the Netherlands! *zucht* Chris begint z'n koffer vast te pakken . . .

Antwoorden (11)

Een Monarchie kan niet zomaar afgeschaft worden. Daarbij zou er een enorm groot draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor moeten zijn. Vergeet niet dat als geld de enige beweegreden is, dat een President (en zijn gevolg) ook enorm - zo niet méér - geld kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De berekening zijn al zo veel maal gemaakt. Een president kost meer. Maar zelfs de kosten buiten beschouwing, de reeële macht is al vrij sterk beperkt tot lintjes knippen.En de symbolische waarde is goud waard voor de natie op dezelfde manier als in het VK .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kun je niet afschaffen, dit is een belediging om iemand af te schaffen...

Je bedoelt het koninginnehuis...

Nee dat doet meer goed dan kwaad... Het kost een paar Euro per man per jaar, dat wel, maar wat krijgen we daarvoor terug, ontzettend veel, dus houden zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jouw tijd onder de naam 'kutzooi'?
Omdat het draagvlak voor de koninkrijk-status van Nederland onder de bevolking nog heel erg groot is, sinds de komst van Maxima zelfs groter dan sinds jaren, en het heeft een hoge PR-waarde voor het buitenland.

Bovendien kost elke vier jaar een nieuwe president inclusief de verkiezingen vermoedelijk nauwelijks minder, en je moet nog maar afwachten wat je krijgt. Voor zover het staatshoofd hier nog regeringsbevoegdheden heeft, zijn die in elk geval van iemand die zich daar zijn / haar leven lang op heeft kunnen voorbereiden.

Over die bevoegdheden kan (en dat gebeurt ook) je natuurlijk discussieren ; een ceremonieel koningschap zou een optie kunnen zijn, maar eerlijk gezegd zie ik niet heel erg eel nadelen aan de formaliteiten die nog aan de functie verbonden zijn ; hooguit voor de persoon zelf, die eigenlijk niet of nauwelijks zijn eigen mening mag verkondigen, wat me een ramp lijkt.

Maar voorlopig heb ik de indruk, zeker met op de achtergrond het verenigd Europa waarin de eigen Nederlandse identiteit weer meer nadruk heeft gekregen, dat we nog lang niet toe zijn aan een nieuwe republiek. Een koningschap via erfopvolging mag dan wat ouderwets en achterhaald zijn, het alternatief is niet per definitie beter. Ik denk dat de Oranjes zich de laatste drie generaties behoorlijk van hun taak gekweten hebben. Terwijl ik in die tijd heel wat presidenten op hun bek heb zien gaan. Uiteindelijk is het volgens mij lood om oud ijzer, zeker in een democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wordt Nederland niet afgeschaft?
Verdelen we de schulden en gaan we allemaal onze eigen weg.

Koningin is binnenkort afgeschaft en hebben we even een koning. En ja, het kost geld, levert het ook wat op, ik denk het wel, altijd leuk om een of andere ceo in te pakken die flink in Nederland wil investeren. Zet hem naast de koningin en je geeft de man de ervaring van zijn leven en Nederland een hele grote deal rijker. Het is niets anders dan een goedbetaalde salesbaan. En die hebben we hard nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bergen geld vallen eigenlijk wel mee. Het gaat om minder dan 20 EURO per inwoner per jaar. En daar wordt dan alle van betaald, van het begin tot het eind.

Toegevoegd op 25-06-2009 16:21:56
Het blijkt dus om 6.71 EUR per persoon per jaar te gaan. Dat is dan 20 EUR voor een gemiddeld huishouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zouden we? ....de schat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlanders zijn het nog niet zat.

In de media worden alleen slechte argumenten gegeven om ermee te stoppen. En die worden daarna eenvoudig door die zelfde media afgeschoten.

Er zouden andere redenen gegeven moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de Nederlandse bevolking dan heel erg boos wordt denk ik, en ik denk ook dat er gewoonweg geen meerderheid voor dit plan komt, vandaar dat het plan niet eens gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we alles afschaffen wat geld kost houden we niks meer over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zichzelf ben ik tegen elke maatschappelijk belangrijke positie die door overerving wordt verkregen. Macht omdat je moeder het ook had....het is te gek voor woorden.

Maar toch.... Het valt met die macht redelijk mee, van mij mag ze een puur ceremoniele rol krijgen.
Haar rijkdom, een van de rijkste vrouwen ter wereld, zit me wel een beetje dwars. En dan nog zo'n royale (!) uitkering ook....

Hoewel een president, die in 4 jaar zijn geurvlag wil achterlaten, zeker niet goedkoper zal zijn (zie de laatste paar franse presidenten....)

Ik ben dus tegen, maar acht het geen probleem dat onmiddelijk opgelost zou moeten worden. Als anderen het een leuke folklore vinden, vooruit dan maar. In het rijtje van tulpen, klompen en gezelligheid. Het mag wat kosten maar dan heb je ook niks.