Stel: je hebt een creditcard met een bepaald limiet. Je hebt dat nog niet helemaal bereikt maar

tijdens je vakantie in het buitenland kom je in de problemen ( panne/ziekte/diefstal) en hebt dat geld plus nog meer nodig. Kun je dan de creditcard toch gebruiken? Dus m.a.w. staat de kredietverstrekker dan extra uitgaven toe?

Gezien een reactie: het limiet zou makkelijk hoger hebben kunnen zijn maar je hebt vergeten dit omhoog te zetten voor je vertrok...het limiet nu is het standaard limiet dat je kreeg bij aanschaf van de kaart...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik niet snap: er staat 1 uur geleden gesteld ! nog 1 dag te gaan ????? moet toch 6 dagen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Kan je toch zelf instellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een collega die met z'n creditcard in de parkeergarage op Schiphol was binnengereden. Op vakantie z'n creditcard tot de limiet "uitgezogen", maar kwam na terugkomst mooi de parkeerplaats niet meer af!

Het beste antwoord

Nee joh, natuurlijk kun je niet plotseling over meer geld beschikken dan anders - da's nu juist de definitie van limiet! Ook is het het doel van de limiet!

Wil je toch tijdelijk een hogere limiet, dan moet je vooraf met je kredietverstrekker afspreken dat je gedurende maand X tijdelijk een hogere limiet krijgt. Hoe dat moet, kan je kredietverstrekker je vertellen.

Kom je er in het buitenland pas achter dat je dat vooraf had moeten regelen, sla dan eerst jezelf drie keer voor je kop. Neem dan contact op met je kredietverstrekker. In een aantal gevallen is het mogelijk ter plekke telefonisch je kredietlimiet te verhogen. Uit veiligheidsoverwegingen werken niet alle kredietverstrekkers daaraan mee.

Lukt het zo niet, dan kun je een vriend of familielid vragen met spoed geld over te maken naar een postkantoor in jouw buurt (buitenlands postkantoor dus). Geen idee hoe dat functioneert, ik heb het nooit nodig gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als de uitgave gecontroleerd wordt bij de credit card maatschappij, zal er geen toestemming verkregen worden als je over de limiet zou gaan.

Toegevoegd op 25-06-2009 15:07:52
Een mogelijke oplossing voor het potentiële probleem is het aanvragen van een tweede kaart. Als ANWB klant smeken ze je bijna om zo'n kaart te nemen, met uiteraard weer een nieuwe kaart limiet.
paulus811
14 jaar geleden
nee, en terecht............ moet je maar niet op de grens gaan leven en weg gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een groot bedrag wordt eigenlijk altijd om autorisatie van de creditcardmaatschappij gevraagd. Het apparaat spuugt dan gewoon het antwoord uit dat deze uitgave boven limiet is, en daarmee afgekeurd.

Als je op vakantie gaat, kun je dan ook niet rekenen op méér dan de overgebleven limiet op je creditcard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd vragen om een hoger limiet. Soms kan dat gewoon per telefoon, soms moet je daarvoor een handtekening zetten. Maar kredietverstrekkers leven van krediet verstrekken, dus dat doen ze graag.

Toegevoegd op 25-06-2009 14:51:57
Anders wil de ANWB je misschien wel helpen.

Toegevoegd op 25-06-2009 15:05:42
En je hebt toch een reisverzekering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet van tevoren juist wél nadenken over dit soort zaken. Nou ja, moeten .... het is in ieder geval handig als je dat doet. Wat je kan doen om dit soort situaties te vermijden is van tevoren extra geld op die rekening te storten, zodat je zelf tijdelijk het uit te geven bedrag verhoogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is dat niet meer mogelijk wegens de richtlijnen die elke bankbediende nauwlettend moet volgen. Je kunt altijd telefonisch overleg legen met je huisbankier om een extra krediet toe te staan gedurende een korte periode : als je trouwe klant bent , lukt dat wel.Zoniet is het afwassen geblazen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moet leven van de krediet op de creditcard zou je kunnen overwegen om NIET met vakantie te gaan.

Ja, ik weet het. Het is een vies concept geen vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal geen credit-card nodig. Je gaat uit van het verkeerde principe, wat ik ook in andere antwoorden lees. Gewoon stoppen met 'op de pof' leven dus en je alleen dat veroorloven wat je verdient (letterlijk en figuurlijk). Je debet-card is voldoende.
Nu maak je je druk over nog minder dan niets.
Kom je in de problemen? Spreek je resterende spaargeld aan. Heb je geen spaargeld meer? Dan ben je afhankelijk van anderen thuis (je familie?!) om je uit de brand te helpen zodat je weer thuis kan komen. Je vakantie is dan simpelweg gewoon: voorbij, over. Jammer dan. Leer eens met echte grenzen (limieten) om te gaan zou ik zeggen.