De naam Belgica werd voor het eerst vermeld door Julius Caesar. Hij bedoelde met Belgica echter een gebied in Noord-Frankrijk, België, en Zuid-Nederland tot aan de Rijn. Bovendien kreeg het latere België na de val van het Romeinse Rijk een totaal andere bevolkingssamenstelling dan in Caesars tijd. In Belgica woonden de Belgae, die het eerst worden beschreven in Caesars Commentarii de bello Gallico, en wel als de dappersten van alle Galliërs: horum omnium fortissimi sunt Belgae.[9]
De naam "Belgae" is mogelijk afkomstig van het voor-Keltisch woord belo, wat "helder", "wit", "schijnend" of "glanzend" betekent[10]. In dat geval is "Belgae" verwant aan het Engelse woord bale (zoals in "bale-fire"), het Angelsaksische bael, het Litouwse baltas (zoals in "Baltisch"), het Slavische belo/bilo/bjelo/…, (zoals in Belarus en de stadsnamen Beograd, Biograd, Bjelovar. Ook de Gallische godennamen Belenos ("De Heldere") en Belisama (waarschijnlijk van dezelfde godheid; oorspronkelijk van belo-nos = "onze schijnende") komen mogelijk van dezelfde bron.
Een andere voorgestelde etymologie van de naam Belga(e): bel is een Indo-Europees woord voor "rond" of "opgeblazen object", zoals in de figuurlijke betekenis van "balg": cirkel, leger, alliantie, enzovoort. Het affix -ga is het Gallisch voor "man" of "krijger". Bel-gae zou dan betekenen: "mannen van de alliantie". De oorsprong van het woord zou dan Gallisch zijn. Deze betekenis zou dan passen bij de omschrijving van Caesar. Een andere uitleg van dezelfde woordstam zou volgens Pokorny zijn zoals in "gebelgd" en "verbolgen", dus een verwijzing naar de lichtgeraaktheid van de oude Belgen die om de geringste aanleiding met elkaar oorlog voerden.[11][12]
Een andere voorgestelde etymologie van de naam Belga(e) is afkomstig van Bulgaar en van Volga. Volga was de benaming voor rivier door de stammen die langs de Volga woonden en er zijn aanwijzingen voor volksverhuizingen van de Volga naar Bulgarije en van de Volga naar België. Het zou in dat geval betekenen "land van rivieren.