Omdat niet iedereen hetzelfde gevoel voor humor heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mop die goed is heeft aan het eind een wending die je niet verwachtte en je op het verkeerde been zet.
Moppen die dat (voor jou) minder hebben zijn ook minder leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt allemaal aan de timing van de verteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet voldoende spanning opbouwen en dan weer voldoende losmaken in jou...

Dus als er één element niet uit de verf komt, dan loopt de hele mop niet...

Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mop is leuk als hij past bij jouw belevingswereld
soms is een mop goed van opzet, de clou komt onverwachts
maar ook een gruwelijk flauw mopje kan grappig zijn door het moment waarop het verteld wordt

je zou bijna kunnen zeggen de humor in een mop is afhankelijk van TIJD PLAATS PERSOON
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan je eigen stemming.
ik kan de ene dag in een deuk liggen om een flauwe mop, en de andere dag komen mijn mondhoeken amper omhoog.
ligt er dus aan hoe je gemoedtoestand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn hele boeken over geschreven.
Je hebt verschillende type moppen cq grappen (ik geloof 8 soorten), en allen hebben verschillende kenmerken.
Het gaat erom dat je van een bepaald type mop of grap de kenmerken goed overbrengt.
Timing is sowieso belangrijk, maar ook de manier van bijv. herhalen, de stiltes die je laat vallen etc.
Er is vast wel iets over te vinden op Internet.

Cabaretiers en amuseurs maken gebruik van de basisregels om een mop of grap goed neer te zetten.
Een goede mop is een mop die verteld wordt door iemand die bovenstaande zaken goed heeft leren gebruiken (of een natuurtalent is).

Daarnaast moet een goede mop verder gaan dan het type : 'Gaat een man met zijn vrouw naar bed...'.
Er moet enigszins diepgang inzitten, waardoor het net de knauw krijgt waar de lach achter verborgen zit.

Kortom: je kan er een hele studie van maken, superleuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er niet zoveel verschil zit tussen de ene mop en de andere. Alle moppen hebben wel iets aardigs en het gaat ook om de bedoeling. Je mag een keertje lachen, doe dat dan maar.