Door wie worden de straatnamen bedacht?

Kom zo vaak rare straatnamen tegen. Wie zou een straatje bijv. Sextant noemen ? En dan ook echt dit straatje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (4)

Ik denk dat straatnamen door de gemeemte worden gekozen op basis van de naam van de wijk en soms op basis van de geschiedenis erom heen.
Zo had de directeur vsn mn vroegere basisschool een straat naar zich vernoemd gekregen omdat hij een school vlakbij dat fietspad had opgebouwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarvoor hebben gemeenten een straatnamen commissie. Een sextant is trouwens gewoon een navigatie instrument in de scheepvaart.
Misschien zijn er in de buurt meer straatnamen die daarmee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha een Sextant is gewoon een navigatieinstrument, het kan erger: In Enkhuizen is er een Hoerejacht. In december 2005 is die door de luisteraars van het BNN radioprogramma 'Wout! op 3FM' gekozen tot 'Lelijkste Straatnaam van Nederland'. De Brommy en Tommystraat in Almere en de Slettenhaarsweide in Nijverdal eindigden op nummer 2 en nummer 3.

In Nederland is de gemeente sinds de Gemeentewet van 1851 verantwoordelijk voor de straatnaamgeving. Het college van burgemeester en wethouders stelt de namen vaak vast in samenwerking met een '(advies)commissie straatnaamgeving'. Vrijwel alle Nederlandse gemeenten hebben regelgeving hieromtrent vastgelegd in een 'straatnaamverordening'. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft in verband hiermee ook richtlijnen opgesteld.

Als een straat naar een persoon wordt vernoemd, kiest de gemeente vrijwel altijd voor overledenen. De periode tussen de naamgeving en de sterfdatum verschilt per gemeente. Bij sommige gemeenten is dat minimaal 25 jaar, bij anderen minimaal 5 jaar. Door deze periode in te stellen, wordt de kans kleiner dat de gemeente een straat naar iemand vernoemt die een 'besmet' verleden blijkt te hebben. Een pijnlijk voorbeeld hiervan was de in 1945 vernoemde Stalinlaan in Amsterdam-Zuid, die na de Hongaarse inval in 1956 werd omgedoopt in Vrijheidslaan.[2] Een uitzondering op deze regel wordt overal gemaakt voor leden van het Koninklijk Huis. Er zijn echter meer uitzonderingen; zo werd al in 1964 in Enschede een straat naar Jozef Cals genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groningen heeft de Pijpstraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha okee ik moest ervan lachen, maar zo gek is dat woord nog niet eigenlijk. Vroeger had men toch ook leren pijpen?
De gemeente kiest de straatnamen .
En voor elke nieuwe wijk wordt een thema gekozen en daar worden de straatnamen uit gezocht .