Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je gewrichten soms "knakken" bv je vingers, je enkels enz..

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
543

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

in mijn optiek staan de spieren dan te strak (stress) en 'moet' je even knakken zodat er weer ruimte kan komen en de gewrichten weer goed gaan staan.
Het knakken wordt minder als je meer de best doet om die spanning in die spieren los te laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het knakken van vingers is in veel gevallen een onbewuste handeling van kinderen waar de omgeving zich dan vaak aan stoort. Het is gewoon een rotgeluid. Bij het knakken van de vingers of andere gewrichten blijf je normaal gesproken binnen de grenzen van de bewegingsruimte van het gewricht. Want wanneer je daarbuiten gaat, ga je de gewrichten kneuzen of verstuiken.

Bij sommige mensen knakken gewrichten makkelijker dan bij andere personen. Het begint vaak onschuldig, maar wanneer en kind het trucje doorheeft dan kan het een machtsmiddel worden. Want niets is zo leuk als wanneer je je vingers knakt de volwassen gaan reageren met “wat eng”, “niet doen”, etc. Het beste is dan ook om dit gedrag te negeren, dan is de lol er ook snel weer af. Op het moment dat het knakken van de vingers een soort “tic” wordt, dan is het lastig om het nog af te leren. Want iets nieuws aanleren is moeilijker dan iets fouts afleren.

Ik ken persoonlijk geen onderzoeken die aantonen dat het veelvuldig knakken van de vingers slecht of goed is. Persoonlijk zou ik een gewricht, welk gewricht dan ook, niet bewust veelvuldig knakken. Maar ik geloof niet dat het gevaarlijk is.



Met dank aan Marieke Zegelaar
Chiropractor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met een gas in de buurt van gewrichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding