Is er een logica met de accenten boven tekens(letters) bij grieks? Of heeft iemand tips om ze beter te onthouden?

Al die accenten, er lijkt geen logica te zijn, hierdoor is het moeilijk om het te onthouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (1)

De accenten die boven Griekse woorden staan kunnen verschillende betekenissen hebben.

- Je hebt de 'kommaatjes' op de klinker waarmee een woord begint (of op de tweede klinker als het woord begint met een tweeklank van 2 klinkers) of op de r(rho) soms. Deze heten spiritus asper en spiritus lenis.
De spiritus asper is een soort komma, een halfrond haakje met de opening naar rechts. Deze heeft als betekenis dat je het woord met een h-klank voor de klinker of tweeklank uitspreekt of bij de r (rho) spreek je dan een h-klank uit na de r.
De andere spiritus, de spiritus lenis, staat standaard boven alle andere gevallen waarin een woord met een klinker of een tweeklank begint.
Deze tekens leer je eigenlijk als vanzelf bij het woordjes leren.

- Daarnaast heb je alle andere accenten: een streepje naar rechtsboven (acutus), naar linksboven (gravis) en een soort golfje (circumflexus). Er is discussie over de precieze betekenis daarvan. Ik heb ooit geleerd dat ooit de betekenis had om 'melodie' aan de tekens te geven, het ging om een manier van uitspreken. Bij een acutus ging de toon omhoog, bij een gravis omlaag en bij een circumflex eerst omhoog en daarna omlaag.
Zelf heb ik die tekentjes op de middelbare school nooit hoeven leren (behalve dan wat ik net hierboven erover type).

- Ook is er nog een tekentje wat onder een letter komt: de iota subscriptum. Dit teken zegt dat je de klinker waar hij onder staat moet uitspreken met een i erachter.
Dit leer je eigenlijk ook vanzelf, doordat het voorkomt in de vervoeging van de zelfstandige naamwoorden bijvoorbeeld.

- Wat soms handig is als je verder komt bij het Grieks leren is het volgende:
In het Grieks hebben woorden een stam en daar wordt bij de vervoeging een uitgang achter geplakt. In sommige gevallen worden op de plek waar stam en uitgang elkaar raken twee letters samengetrokken tot een andere klank dan je zou verwachten. Op die plek staat dat vaak een circumflex. Als je dat weet maakt het het soms makkelijker om te begrijpen waarom een woord eruit ziet in de vervoeging zoals het eruit ziet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovenstaande gaat over het Oud-Grieks wat geleerd wordt op de middelbare school, van Nieuw Grieks weet ik niets....