Waarom staat er vaak op producten: na openen beperkt houdbaar en niet hoeveel dagen het na openen houdbaar is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (3)

Omdat het ligt aan bv de temperatuur hoelang iets goed blijft. Jou koelkast is misschien 6gr en die van mij 7gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval een herinnering dat je het na openen zo snel mogelijk moet nuttigen. Er is zoveel verschil in houdbaarheid: een fles knoflooksaus hou je geopend langer goed dan een pot appelmoes, om zo maar iets te noemen.

En een pot appelmoes in een studentenhuis op het aanrecht is eerder bedorven dan zo'n zelfde pot appelmoes bij jou in de koelkast.

Met logisch denken weet je zelf wel dat het daarna snel op moet. Daar gaat de fabrikant ook van uit.

In ieder geval: als iets niet meer ruikt zoals het zou moeten ruiken. Weg ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat in de fabriek het product is verpakt wordt vaak de zuurstof uit de verpakking gehaald (door te vervangen door een ander gas), omdat zuurstof voor bederf zorgt. Zodra je de verpakking opent komt er weer zuurstof bij het product en kan het product weer bederven, dus na openen maar beperkt houdbaar. Als dat op de verpakking staat, en je opent de verpakking, dan geldt de 'ten minste houdbaar tot'-datum niet meer.
Experimenteer maar eens, zet een dichte en een open verpakking in de koelkast en kijk welke eerder bederft.