Waarom hebben vogels veren?

Het lijkt een doe vraag maar ik vraag me ss Wel een af waarom vogels veren hebben en niet bijvoorbeeld haren .

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk omdat ze adem halen met longen en niet door hun huid zoals amfibieën ofzo. En met veren kunnen ze beter vliegen??

Veren is warmer, daarom heb je ook een dekbed van donsVEERTJES en niet van haren.

Om te kunnen vliegen want veren laten amper lucht door dus kunnen ze er mee vliegen

Het verendek bij vogels is puur door het vliegen ontstaan. Als een vogel geen veren maar haren zou hebben zou deze nooit kunnen vliegen. Vogels stammen van oorsprong van krokodilachtigen af, van waaruit dat vliegen heeft kunnen ontstaan is tot nu toe nog niet helemaal duidelijk

veren zijn stevig en tegelijk heel soepel aangezien ze lucht moeten wegdrukken bij de neerwaartse slag en lucht moeten doorlaten bij de opwaartse slag. De hoofdslagpennen staan in voor het leveren van stuwkracht tijdens het vliegen. Bij uilen zijn de baarden aan het uiteinde van de handpennen extra lang, gebogen en goed gescheiden zodat de turbulentie verminderd wordt en ze in volledige stilte hun prooi kunnen benaderen. veren hebben meer functies of mogelijkheden aerodynamische functie, communicatie, camouflage, geluidsproductie, hoorfunctie, bescherming, hygiëne, waterafstoting, watertransport, tastorgaan

Bronnen:
http://www.student.kuleuven.be/~m0217206/V...

Als aanvulling op bovenstaande uitstekende antwoorden van Eucalypje en YvonneS: De vertakte schacht van de veer is hol, zodat de warmte beter wordt vastgehouden. Bovendien is de vogel dan veel lichter en vliegt wel zo gemakkelijk(!) Zo licht als een veertje!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100