Kan en mag iemand die volledig arbeidsongeschikt is bij verdienden? bv zelf gemaakte spulletjes, heel onzeker, in hoevere komt uitkering in gevaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

weet de bedragen niet, maar als je meer dan x verdient, moet je het aangeven bij de belasting.
En dat bedrag wat je aangeeft, wordt verrekend met je uitkering, waar dan een x bedrag afgaat.
Maar ik geloof dat dat per maand gaat en dat je er uitijndelijk altijd meer aan overhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je aan het werk. Ze zullen dat alleen maar toe juichen. Je hebt het over je uitkering in gevaar brengen maar die is bedoeld voor mensen die grotendeels niet kunnen werken. Als je niet rond kan komen van je eigen inkomsten kan je een aanvulling aanvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verdiend moet je dat opgeven. Je bent 100% afgekeurd dus dan is het vreemd aks je wel zelf aan de slag kan. Officieel moet je dat opgeven en ja, dan zal het invloed hebben op je uitkering of ongeschiktheidspercentage
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijzigingen dien je door te geven, als je dus de officiële weg zou volgen zou je moeten melden dat je op dag x, x euro hebt verdient, deze x aantal euro halen ze dan van je uitkering af... Staat op de site, ik neem aan dat je dan een wia hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Anne999;

Ik begrijp dat je graag wilt weten of je mag bijverdienen als je volledig arbeidsongeschikt bent. Je mag gerust zelf gemaakte spullen verkopen. Op het moment dat je inkomsten hebt geef je dat door aan het UWV. Je kunt hiervoor gebruik maken van het wijzigingsformulier. We zullen na ontvangst beoordelen wat de gevolgen zijn voor je uitkering.

Wil je een exacte berekening van de gevolgen van je bijverdiensten en heb je een WIA- of Wajong- uitkering? In dat geval kan je gebruik maken van de rekenhulp op www.uwv.nl. Heb je een WAO-uitkering? Neem in dat geval contact op met UWV Telefoon Werknemers 0900-92 94. Wij kunnen je dan vrijblijvend informeren over de hoogte van je uitkering na bijverdiensten.

Actuele informatie vind je hier: http://tinyurl.com/65w7qwc.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze UWV-reactie is m.i. niet volledig en kan aanleiding zijn voor misverstanden.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent goed op de hoogte van de regels maar ben je van het UVW promo team? vind hier nog een regel namelijk
•Inzendingen mogen niet de promotie tot doel hebben van een website en/of een commercieel product. Hetzelfde geldt voor de gebruikersnaam, de profielgegevens en de gebruikersafbeelding. kweet nieh.... dit een site, je zit niet op je werk (linkje onder je naam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
UWV webcare is een UWV onderdeel. Ikzelf ben daar niet werkzaam (ook niet geweest). Ook ben ik geen verzekerde of client van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzkeringen.
1. Het gaat niet om de inkomsten (de omzet) van je bijverdiensten maar om de winst, het resultaat na aftrek van de daaraan toe te rekenen kosten, zoals bij voorbeeld inkoop-, communicatie- en vervoerskosten. Voordat deze worden gekort moeten ze een bepaalde drempel overschrijden.
Vroeger, in de WAO, was er een vuistregel dat je 20 % (100% -80%) mocht bijverdienen, voordat er sprake is was van korting. Of dat in de praktijk zo was en nu is weet ik niet.
2. Maar, als de inkomsten structureel worden geacht dan kan dat een aanwijzing zijn om het arbeidsongeschiktheidspercentage te verlagen omdat je zelf beduidend meer arbeidscapaciteit hebt, dus de arbeidsongeschiktheid minder is dan eerst was vastgesteld.
Bedenk dat een uitkering een vangnet en geen blijvend recht is, maar in principe afhankelijk is van zowel de theoretische mogelijkheid tot het verkrijgen van inkomsten uit arbeid als de werkelijke inkomsten.