Hoe kan ik mijn huwelijk nieuw leven in blazen?? we zijn 5 jaar getrouwd en nog een 40

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan of je het op dit moment een ingeslapen huwelijk mag noemen. Vijf jaar lijkt me wel heel erg snel ; natuurlijk is de eerste verliefdheid dan wel over - zal niet best zijn als dat niet zo was - en komt nu het 'echte werk' .
Liefde is namelijk een werkwoord, en als je gaat zitten wachten tot het je overkomt - net als geluk - kun je wachten tot je een ons weegt.
Wat deed je vroeger samen dat je bond en doe je nu niet meer ? Kost het je teveel energie of wil je die er niet meer instopen ? Is het alleen je sexleven of je hele huwelijk ?

Belangrijk is dat je allebei op dezelfde lijn zit, en dat je daar over praat - in elk huwelijk belangrijker dan enig welk ander aspect - communicatie dus. Maak je je nog mooi voor elkaar, verras je elkaar nog met kleine dingen, waardeer je nog wat je voor elkaar doet en stop je nog energie in het welzijn van de ander? Of leef je langs elkaar heen je eigen leven en is de tijd van hofmakerij voorbij omdat de buit binnen is ? Neem je elkaar als vanzelfsprekend ?

Ik denk dat een goed gesprek een goede start is, en dan heel goed naar elkaar luisteren en allebei iets met die informatie doen. Als de wil ontbreekt of je er geen energie in wilt stoppen, is niet alleen dit huwelijk maar elke relatie gedoemd te mislukken wanneer het nieuwtje er af is.

Vijf jaar vind ik wat laat voor een nieuw leven ; dan heeft er misschien wel weinig leven ingezeten. Speel met elkaar, experimenteer met elkaar, zet de teevee een avond uit, zeg de sportclub een avond af, neem een gezamelijke hobby die je bindt, verdiep je in elkaars interesses.

Eén klein dingetje : heb je (jonge) kinderen ?? Dan is zo'n tijdelijke pauze heel normaal ; je hebt genoeg andere dingen aan je hoofd die energie vreten. Hou het dan bij kleine dingetjes waarin je waardering voor elkaar blijkt.

Toegevoegd op 21-06-2009 13:35:15
Sorry; vierde alinea: Vijf jaar vind ik wat *vroeg* voor een nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede reactie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Rieneke1
14 jaar geleden
hier nog een.
waar komt dat minnetje nu weer vandaan??

Andere antwoorden (4)

Ik ben veertig jaar getrouwd en vanuit deze (eenzijdige) ervaring kan ik enkele tips geven:
ben eerlijk, openhartig, praat samen over alles waarover tevreden bent en waarover je ontevreden bent, maar hou een dialoog gaande. Teveel relaties lopen op de klippen door een gebrek aan communicatie. Blijf er aan werken en durf te geven, niet alleen te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eens beginnen met elkaar te praten en na te gaan of beiden er nog zin in hebben. Wat goed kan helpen is om er samen met een mediator of coach over te praten. Dat kan een heel open gesprek zijn zonder dat er sprake is van een behandeling of zo.

http://ikblijfbijjou.nl/

Toegevoegd op 21-06-2009 14:07:28
NB. Omdat bovenstaande link nogal eenzijdig is (van één bureau afkomstig), zou je ook in Google kunnen zoeken naar mediation (niet te verwarren met meditation). Ik noemde bewust mediatie als vorm omdat "psychologische hulp" wel heel erg zwaar klinkt. Soms is het goed om samen met iemand anders alles op een rijtje te zetten.

Ik zie dat er al meer reacties zijn die iets dergelijks aangeven. Ik ben blij dat niemand roept dat je het huwelijk spannend moet houden of zo. Natuurlijk moet je het samen leuk hebben en spanning en variatie zijn dan een goede stimulans. Maar mij lijkt dat alleen te werken als je goed met elkaar overweg kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de tweede alinea van de toevoeging. Spannend houden is leuk al je goed kunt overleggen. Anders zou de spanning wel eens kunnen omslaan in onzekerheid van één van beide, omdat dat wat de een spannend vindt voor de ander wel eens helemaal niet leuk kan zijn.
Doe een spel, zeg ja, de hele tijd ja... en zie dan eens wat er allemaal gebeurt, vooral in een huwelijk is dat mooi...

En als je dat niet leuk vind, doe dan hetzelfde maar dan zeg je steeds nee... Maar eerst ja zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doet me denken aan een film...YES man..maar dat liep toch niet goed af. Het idee is leuk maar niet erg praktisch. xx
tja wat zal ik eens zeggen
al die afgezaagde dingen als neem tijd voor elkaar en zo?
investeren etc etc
Je kunt ook eens het omgekeerde doen , apart van elkaar een weekje op vakantie!!
Kan een succes zijn.