Dronken mensen en kinderen spreken altijd de waarheid? Vind je dit echt zo, en waarom?

Zei mn moeder vroeger altijd...... Een van die uitspraken......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.5K

Het beste antwoord

'Zeggen de waarheid' wil niet zeggen dat ze niet (kunnen) liegen of nooit liegen. Het heeft te maken met openheid / onbevangenheid door gebrek aan kennis (vooral bij kinderen) of het wegvallen van sociale remmingen (bij dronken mensen) die ons in staat stellen sociale diplomatieke antwoorden te geven ofwel leugentjes om bestwil te verkondigen.

In het sprookje 'De nieuwe kleren van de Keizer' is alleen het kind in staat om de waarheid te verkondigen, omdat hij nog niet beinvloed is door alle sociale conventies rondom de status van de keizer en 'de dingen die je niet zegt waar hij bij is'.

Zo pik je opmerkingen in de trant van : 'jeetje, wat bent u dik' of wat 'heeft u een grote neus' wel van kinderen tot een bepaalde leeftijd. Een kind van 12 komt er echt niet meer mee weg, bij eentje van 5 is het wel schattig ; éérlijk zijn ze wel. Dronken mensen vergeten ook hun sociale leefregels en kunnen dezelfde ondiplomatieke opmerkingen maken. Maar dan vinden we het niet vertederend, en feitelijk ook geen excuus ; integendeel.

De waarheid die dronken mensen en kinderen spreken zijn dan ook in de regel de waarheden die we niet willen horen, en waarvoor we als sociaal smeermiddel het leugentje om bestwil hebben uitgevonden.

Toegevoegd op 21-06-2009 10:39:39
Het oorspronkelijke spreekwoord luidt overigens 'kinderen en gekken', waarbij gekken tegenwoordig eigenlijk niet meer kan omdat dat op mensen met een verstandelijke handicap sloeg. En inderdaad zijn die ook niet altijd even goed op de hoogte van sociale regeltjes en erg onbevangen. De toevoeging dronken mensen is voor mij nieuw, en trekt hem daardoor eigenlijk een beetje uit zijn verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zeker niet, als kind kon ik goed liegen als mn moeder vroeg hoe het kon dat de koektrommel zo leeg was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het enigsins waarheid is.
een dronken iemand denk niet meer zo goed na hoe hij al zijn maskers ook al weer op had. en heeft een hooger ik heb schijt niveau, maar echt belangrijke dingen verzwijgen ze.
kinderen spreken zeker niet altijd de waarheid. ze hebben juist zo een groot fantasierijk brein dat er meer onzin dan waarheid uitkomt.
ga je 1 op 1 en je kind vertrouwd jou echt krijg je daar wel eerder de waarheid uit dan uit de hersens van een tiener (wat natuurlijk ook nog steeds kind is maar dan ouder)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor je hebt genoeg mensen die dronken zijn die dingen gaan verkondigen die niet waar zijn die juist dat zeggen wat ze niet menen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dronken mensen spreken hun dronken waarheid, die als ze weer nuchter zijn niet "de" waarheid is.
Ik vind het beslist niet waar - drank spreekt een eigen taal.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een drankje niet bepaalde remmingen weg kan halen, waardoor je juist wel goed kunt praten. Maar dronken - nee. Dan vind ik niet dat die uitspraak klopt.
Kinderen kunnen in hun onbevangenheid waarheden als koeien de wereld insturen, die volwassenen taktvol inslikken. Daar zit wél een kern van waarheid in.
Maar leugentjes om stoutigheden te bedekken hebben ze al gauw ontdekt, dus "altijd" klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge kinderen (peuters) zijn nog puur. Zij kijken de wereld nog onbevangen tegemoet. Zij merken soms dingen op en spreken die uit, terwijl een volwassene hetzelfde opmerkt, maar het voor zich houdt. Mijn zoontje van drie zag ooit een neger in een winkel en zei: "Wat is die meneer zwart" . Maar of kinderen van die leeftijd altijd de waarheid spreken, valt te betwijfelen. Ik werk met jonge kinderen (jonger dan vier jaar) uit achterstandssituaties. Ik heb een jongetje al meerdere malen op een leugen betrapt. Hij doet iets dat niet mag, komt dan naar mij toe en vertelt dat een ander kind dat gedaan heeft.
Ook bij dronken mensen zitten er twee kanten aan de zaak. Drank maakt de tong iets losser. De mensen vertellen soms iets dat ze beter voor zich hadden kunnen houden. Maar of dronken mensen altijd de waarheid vertellen valt te betwijfelen. Ieder mens reageert verschillend op drank. Sommige mensen vertellen meer dan anders, maar er zijn ook mensen die door de drank gaan fantaseren "Nee, ik ben niet getrouwd", zegt de man die een leuk meisje wil versieren, terwijl zijn vrouw thuis op hem zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote "Nee, ik ben niet getrouwd", zegt de man die een leuk meisje wil versieren, terwijl zijn vrouw thuis op hem zit te wachten.
auw dat doet pijn geloof me.
Het gezegde is 'dronken mensen en kinderen spreken de waarheid', dat 'altijd' hoort er dus niet bij. En ja kinderen kunnen in hun onbevangenheid dingen over grote mensen zeggen waar grote mensen liever het puntje van hun tong zouden afbijten en soms zeggen ook dronken mensen dingen die ze nuchter nooit over of tegen b.v. hun partner of hun baas zouden zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gedronken hebt vallen bepaalde remmingen weg waardoor je dingen eerder zegt dan in nuchtere toestand. En als dan ook de fantasie nog eens op hol slaat...

Kinderen hebben per definitie minder remmingen dan volwassenen. Maar om van beide alles als waarheid aan te nemen... Dronken mensen neem ik sowieso niet serieus en kinderen zijn vaak slim genoeg om iets gedaan te krijgen, of ergens onderuit te komen met een leugentje/smoesje.

Als je met deze vraag doelt op het gezegde, dan ken ik 'm alleen als "kinderen en gekken spreken de waarheid." Daar zet ik overigens dezelfde vraagtekens bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen hebben geen remmingen en alcohol gooit de remmen los... Zo gaan jongeren die altijd zachtjes aan moeten doen en stil moeten zijn, plotseling hard schreeuwen als ze gedronken hebben...

De remmer gaan eraf... Daarom komt er meer waarheid uit een dronken mond dan anders...