Wie is er sneller: Het vliegtuig of de auto?

Stel: een vliegtuig vliegt 50 km hoog en 120 km p/u, en een auto rijdt ook 120 km p/u. Ze moeten beide 120 km afleggen. Wie is er het eerst op zijn eindbestemming? (er vanuit gaande dat er geen opstoppingen aanwezig zijn)

Dit wordt niet mee gerekend in deze vraag:
-Opstijgen
-Landen
-Luchtdruk
-Weerstand

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
5.4K

Het beste antwoord

Indien beide 120km moeten afleggen en optrekken, remmen, dalen en opstijgen net zo min worden meegerekend als opstakels, zijn beide na 1 uur op hun bestemming. Echter de bestemming van beide is niet hetzelfde punt, maar dat wordt ook niet gevraagd/gesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

het vliegtuig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze precies op hetzelfde punt vertrekken en aankomen, is het vliegtuig sneller, omdat dat het traject hemelsbreed aflegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze beiden 120 km afleggen met dezelfde snelheid, dan zijn ze even snel, maar dan is het vliegtuig minder ver gekomen op 50 km hoogte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zijn even snel. Als ze allebei 120 km/u gaan en ze moeten 120 km afleggen zullen ze daar allebei een uur over doen. Maar in de werkelijkheid zal een vliegtuig sneller gaan dan een auto, doordat er minder weerstand op grotere hoogtes is. Hij gaat dan zo'n 750 km/u,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op het moment dat voor beide de 120 km is bereikt staat de auto stil, het vliegtuig moet dan nog eerst landen lijkt mij.
dus.... auto wint !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er van af wat voor vliegtuig het is want sommige vliegtuigen vallen uit de lucht als ze maar 120km p/u gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of het vliegtuig zal winnen omdat deze een grotere circel aflegd dan de auto 50 km lager Doordat er geen juist traject bekend is van de auto is het niet juist uit te rekenen. Indien de auto een volkomen rechte weg zou hebben dan zal de auto winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie!
als het een vliegtuig van turkish airlines is legt ie het af
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De auto. Die hoeft niet te landen, want een eindbestemming in de lucht lijkt me onmogelijk omdat het vliegtuig daar niet kan stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is nogal een wiskundige vraag maar ik neem aan een vliegtuig. Als je een straaljager hebt dan zou de straaljager het eerst zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is heel duidelijk als het vliegtuig precies op 50km hoogte moet vliegen.
De auto en het vliegtuig gaan even snel, dus aan de snelheid hoeven we niet meer te denken.
Er moet dus gekeken worden naar de afstand. Als deze afstand een denkbeeldige loodrechte lijn op de grond is, dan is de afstand voor het vliegtuig verder in verband met de grotere bocht die hij moet afleggen (door de buiging van de aarde). Als de afstand gewoon gemeten door een bepaald punt op de aarde en een op 50km hoogte, dan zullen ze even snel zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er ook nog aan of het 120 km/u indicated is (dus snelheid op je klok) hoe de wind staat dus als de wind in de rug hebt ga je een stuk sneller. Een vliegtuig gaat veelal hemelsbreed en heeft geen obstacels, en een auto zal meer te maken hebben met steden, bochten, stoplichten en er uiteindelijk langer over kunnen doen.

Er staat dat het over een afstand van 120 km gaat, niet dat het vliegtuig nog op moet stijgen en moet landen (wanneer het vanuit het opstijgen in een rechte lijn naar de landingsbaan gaat maakt het al weer niet uit).
En als het vliegtuig 120km/u (grondsnelheid) aanhoudt en in een rechte lijn vliegt, en de auto ook 120km/u gaat maar bochten moet maken gaat het vliegtuig er minder lang over doen.

vliegtuig wint!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je hetet opstijgen en landen niet meerekent en het feit dat een vliegtuig met 120 km/u niet in de lucht kan blijven. Dan is de auto sneller.
Als je voor jezelf een cirkel tekent op papier. en daarom heen nog een cirkel. de eerste cirkel stelt de weg van de auto voor de tweede die van het vliegtuig. de cirkel van het vliegtuig is veel groter, hij moet dus meer kilometers afleggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zijn even snel, de stelling was 120km afleggen, met 120km/u, landen opstijgen e.d. niet meegerekend.
Wanneer je het hebt over de 'aardse km's' dus de auto legt 120km af, en het vliegtuig begint en eindigd op dezelfde lokaties als de auto, moet het vliegtuig een grotere afstand afleggen:
verhouding auto:vliegtuig - 1: 1,007 want:
omtrek aarde: 40.074km(=2*Pi*r), straal aarde: 6378km. Omtrek voor vliegtuig= 2*Pi*(6378+50)=40388.

Dit betekend dat de auto 120km aflegt, en het vliegtuig: 120*1.007=120.9km
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen van beide uiteraard. Ze gaan beide even snel en moeten beide dezelfde afstand afleggen. Geen rekening houden met weerstand e.d., dus ook de hoogte mag hier niet in op worden genomen. 120KM is namelijk precies dezelfde afstand op 50KM hoogte.