Met welke intervallen kan je het beste trainen?

Ik ben al een tijd bezig met elke ochtend twee sets van 20 push ups en twee sets van 20 sit ups ( met de benen gestrekt in de lucht ).
Echter, behalve dat ik wat spiergroei zie, merk ik niet dat ik verder kom qua aantal. Ik heb gehoord dat je met het doen van zulke oefeningen je spieren vermoeid die dan moeten uitrusten. In een lijn dus vanuit normaal naar een dal naar een klein piekpunt. Op dat piekpunt zou je eigenlijk weer moeten trainen om zo verder te komen. Heeft iemand enig idee wanneer dit is? Dus hoeveel uur na het doen van de oefeningen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het dal en piekpunt principe dat je hier beschrijft heet 'supercompensatie'.

Hieronder probeer ik het op een simpele manier te beschrijven aan de hand van het plaatje.

- Voor aanvang van de training heb je een bepaald niveau. Je bent nog niet moe en gaat beginnen. > Begin van de lijn.

- Tijdens de training raken je energie reserves langzaam op. En wordt je moe, raak je verzuurd etc. > De lijn gaat naar beneden.

- Op het eind van je training is de lijn helemaal onderaan. Vervolgens ga je herstellen door een x aantal uren niet te trainen. > De lijn gaat omhoog.

- Je lichaam heeft de eigenschap zichzelf te verbeteren. Je hebt immers een zware inspanning gedaan en je lichaam wilt hier vervolgens tegen beschermd zijn dus wordt sterker. > De lijn komt boven je oude niveau uit. (Het rode gedeelte.) Dit heet supercompensatie.

- Wanneer je op het moment van supercompensatie weer gaat trainen, krijg je hetzelfde effect waarbij de cyclus zich herhaald. Op de manier wordt je sneller, sterker.

- De periode van supercompensatie is niet oneindig. Naar verloop van tijd zal het lichaam zich weer terugbrengen op het oude niveau. De prikkel was eenmalig en het lichaam hoeft dit niveau niet te handhaven. > De lijn gaat weer naar beneden tot uiteindelijk het normale niveau.

OVERTRAINING is dus het principe waarin je te vroeg begint met je volgende training. > De lijn moet nog boven het oorspronkelijke niveau uit komen. Dan krijg je uiteindelijk een negatief effect.

De uiteindelijke rust die je moet nemen om tot supercompensatie leid is persoonlijk. Maar voor krachttraining is er de vuistregel op 48uur rust te houden. Voor conditie training is dit 72 uur. (Dus voordat de supercompensatie op treed.)

Succes met training. Ik hoop dat je dit heeft geholpen!

Toegevoegd na 4 uur:
De op- en neergaande 'lijn' symboliseert je kracht/snelheids afname gedurende je meer vermoeid word.

De horizontale lijn in de grafiek, symboliseert je huidige kracht/snelheidsniveau.

Ik hoop dat de toegevoegde afbeelding is te zien. Anders moet je even op het internet de term 'supercompensatie' opzoeken.