Wat is het nut van Latijn/Grieks lessen op een gymnasium?

Hoe vaak kom je nou in het dagelijks leven Latijnse of oud-Griekse teksten tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Het is een goed basis voor de andere talen die je op school hebt, en het is wat extra uitdaging omdat het gynasium is. En verder is het goed voor je culturele onwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Oude talen geven je de mogelijkheid om oude handschriften te ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zoals al gezegd is zijn vele talen afgeleid van het Latijn (de zgn Latijnse talen ;)). Van oud-Grieks weet ik het eerlijk gezegd niet, maar ik vermoed dat het vanwege de rijke historie van het oude Griekenland is. Op Cherso kom je er niet ver mee in ieder geval.

Een tweede reden is dat het gymnasium de voorbereiding is op het wetenschappelijk onderwijs. In veel studierichtingen zoals geneeskunde, biologie, rechten enz hebben worden begrippen, termen of namen met hun Latijnse naam gebruikt. Deze is leidend omdat deze Latijnse naam over de hele wereld hetzelfde is en over de hele wereld wordt gebruikt. Zo kun je ook gemakkelijk Engelstalige onderzoeken lezen zonder dat je precies de Engelse term van een woord hoeft te leren.

Door het gebruik van het Latijnse woord 'Leo' bijvoorbeeld, weet iedereen dat je het over een leeuw hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romaanse talen heet zoiets ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een tweede reden is dat het gymnasium de voorbereiding is op het wetenschappelijk onderwijs. In veel studierichtingen zoals geneeskunde, biologie, rechten enz hebben worden begrippen, termen of namen met hun Latijnse naam gebruikt. Deze is leidend omdat deze Latijnse naam over de hele wereld hetzelfde is en over de hele wereld wordt gebruikt. Zo kun je ook gemakkelijk Engelstalige onderzoeken lezen zonder dat je precies de Engelse term van een woord hoeft te leren. " Zoiets krijg ik vaak te horen. Maar om nou te weten dat 'leo' leeuw betekent en 'mama' borst, hoef je toch niet zes jaar latijn te hebben (en ook nog het meest van alle vakken per week) plus alle grammatica te kennen. Maar goed. Ik snap dat je veel vakken die je leert niet gebruikt en dat het je wel kan helpen...
Zoals gezegd is het een basisvaardigheid die je hebt. Je kunt je van de meeste vakken op de middelbare school afvragen waarom je ze krijgt, je krijgt immers met de meeste nooit meer wat te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorals je door wilt leren voor arts of dokter of chirurg!! Heb je dat alvast in je tas