Is het langs iemand staan of naast iemand staan of lopen? Als het "naast" is wanneer wordt dan "langs" gebruikt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.1K

Het beste antwoord

Naast betekent dat je bij elkaar blijft. Twee mensen lopen naast elkaar als ze samen ergens naartoe lopen, of samen een wandeling maken.

Langs betekent dat je niet bij elkaar blijft. Twee mensen lopen langs elkaar als ze elk een andere kant op willen en niet willen botsen. Of als de ene sneller loopt dan de andere.

Daarom is alleen "ik sta naast jou" goed; "ik sta langs jou" is niet mogelijk. Bij lopen kan het wel allebei: "ik loop naast jou" als er genoeg ruimte is, of "ik loop langs jou" als ik jou voorbij wil lopen.

Bij objecten van grote lengte kan het wel allebei: "de weg ligt naast / langs de dijk" is beide mogelijk. "langs" heeft daar de betekenis van het Duitse "entlang" of het Italiaanse "lungo". Bij kleine objecten is alleen "naast" mogelijk: "het cafe ligt naast de kerk".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, niets aan toe te voegen +1

Andere antwoorden (6)

naast iemand staan.

Langs? Geen idee. de weg ligt langs de spoorlijk misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast gebruik je als je met iemand meeloopt, in hetzelfde tempo. Langs gebruik je als je diegene voorbij loopt. ('Ik loop even achter je langs hoor')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
langs suggereert een beweging, naast is stilstaand. Wanneer iemand mij zegt binnenkort langs te komen zeg ik altijd dat ze ook wel aan mogen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fraudiaans: Zoiets had ik ook willen zeggen!
Naast is een positie, langs een beweging. Als je naast iemand loopt ga je in elk geval een eindje dezelfde kant op. Wanneer je langs iemand loopt verschilt minimaal het tempo of ook de richting,en heb je verder niks met elkaar te maken.
Naast is ook statischer; Je staat naast een, pak hem beet, prullenbak, en loopt langs of voorbij een prullenbak.
In het val van naast verschilt de afstand en positie tussen de objecten / personen niet of nauwelijks, langs duidt minimaal op een verschil in positie (al kun je heel netjes langs het lijntje knippen, maar moet je er niet náást knippen want dan gaat het fout.
je kunt nooit, echt nooit langs iemands stáán (al vind ik hem taalkindig interessant en moet ik eens kijken hoe je op die constructie gekomen bent ; voor mij is hij nieuw.). Wel langs iemand lopen, of kijken.
Langs betekent meer iets als voorbij (in er voorbij gaan, er voorbij lopen). Het is zelfs nooit in me opgekomen om een gelijkenis tussen die woorden te zien. Boeiend wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik iets mee! +1 je vraagt je af hoe ik aan die taalconstructie kom? Wij lopen langs elkaar is bij ons in Brabant een hele gewone zin..of lang siemand liggen in bed...
Maar toen ik utrechtenaren sprak wisten ze niet wat ik bedoelde..
:-)
In Brabant wordt "langs" gebruikt waar "naast" wordt bedoeld in de rest van Nederland. Ik sta naast hem, wordt: ik sta langs hem. Mijn echtgenoot uit Brabant zegt dat vaak ... ben er inmiddels aan gewend :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal ok!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en limburgers zeggen dat ook wel...
Dit is een zuiver Brabantse uitdrukking, men rijdt ook niet 'weg' maar men rijdt "aan".