Wat is het verschil tussen de talen van Nederland en die van Bonaire ?

de taal die wordt gesproken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je vraag is nog niet beantwoord, dus ik doe een poging.
Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen.

In Nederland hebben we 2 talen: Nederlands en Fries.
De officiele taal op Bonaire is Nederlands maar de de meeste mensen spreken Papiaments.

Citaten van de 2 onderstaande links:

- Hoewel het Nederlands de officiële taal van Bonaire is, is Papiaments de meest gesproken taal. Het Papiaments is
ontstaan uit het Spaans, Portugees, Nederlands, Engels, Frans en een beetje Afrikaans. De naam Papiaments is afgeleid van het woord "papia" dat praten betekent. De basis van het Papiaments is hoofdzakelijk van Spaanse en Portugese herkomst. Met de komst van de Nederlanders werd daar het Nederlands aan toegevoegd. Het Engels en het Frans stammen af van de bezetters van andere Caribische eilanden. Het mengtaaltje dat zich hieruit ontwikkelde is langzaam maar zeker de plaats gaan innemen van een moedertaal.
Bonaire kent zelfs een officiële spelling van het Papiaments, die echter wel afwijkt van de spelling op Aruba. De meeste mensen op Bonaire spreken naast Papiaments en Nederlands vaak ook nog uitstekend Engels en Spaans.

- De officiële taal is het Nederlands. Van de bevolking spreekt 75% thuis Papiaments (een zelfstandige creoolse taal met een voornamelijk invloeden uit het Spaans en het Portugees daarnaast veel invloed van het Nederlands, Engels, Frans, alsmede Indiaanse en West-Afrikaanse talen) en 12% Spaans, 9% Nederlands en 3% Engels. De meeste Papiamentstaligen spreken echter ook Nederlands, Engels en Spaans. Op Bonaire gebruikt men de fonetische spelling van het Papiaments, niet de Arubaanse (etymologische). Een bijzonderheid in het dialect van Bonaire is dat de uitgang -mentu/-mento, die in deze taal veel voorkomt, er wordt uitgesproken als -men ("Papiamen").

Hopelijk heb je hier iets aan.
Meer weten? Klik op een van de links hieronder