Waarom zinkt een blokje lood van 1kg en blijft een schip van 1000000 kg wel drijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Buoyencie ; ik weet het nederlandse woord effe niet meer. Opwaartse kracht ? Drijfvermogen ?

Het blokje lood is massief, en heeft dus een klein oppervlak en zal zinkenals een baksteen.
het schip daarentegen is hol en gevuld met heel veel lucht. Per vierkante centimeter staat wordt het schip dus hard genoeg omhoog gedrukt om niet te zinken.

Het heeft inderdaad te maken met de wet van Archimedes ; een hol schip verplaatst veel meer water dan het gewicht van dat hele schip inclusief alle lucht er in. Daardoor is de opwaartse kracht van het water net effe hoger, en blijft het drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier zit veel lucht in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blokje is massief boot is hol van binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets blijft drijven als de massa per cm3 kleiner is dat die van water en een boot heeft een groot oppervlak en idd het bezit veel lucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boot heeft andere vorm en een groter oppervlak, waardoor hij meer opwaartse kracht heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wet van Archimedes; kwestie van volume ten opzichte van het gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schip blijft drijven omdat het (naast metaal) grotendeels uit lucht bestaat. Hierdoor is de massadichtheid van het schip lager dan dat van een massief blok metaal. De hoeveelheid massa per volume is dus lager dan die van water en het schip drijft.

Voor meer info, neem eens een kijkje op de bronpagina.