Wat kan ik precies met een VPN verbinding, en wat is het voordeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Werk je op een pc en ook thuis, dan kun je een vpn maken zodat je op je werk naar je eigen pc thuis kunt werken en andersom...
Dat is handig als je het nodig hebt en tegelijk ook het voordeel...

Een Virtual Private Network (VPN) is een goedkope manier om een Wide Area Network (WAN) uit te bouwen met behoud van vertrouwelijkheid over een bestaande verbinding. Deze dienst maakt gebruik van een reeds bestaand netwerk, doorgaans het internet, om informatiedeling tussen geografisch afgescheiden netwerken mogelijk te maken alsof er een dedicated netwerk voorzien was. De verzonden data kan het best beveiligd worden opdat de integriteit, autorisatie en authenticiteit van de data over dit onderliggende netwerk gewaarborgd blijft. De eindgebruikers zullen in principe niet merken dat er een VPN gebruikt wordt. Technisch zijn er ondertussen tal van protocollen uitgewerkt die deze dienst beschikbaar maken, het bekendste en meest courante protocol vandaag de dag is IPsec.

zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik twee huizen heb, met allebei een modem die VPN ondersteunden (fritzbox). Dan kan ik die zo koppelen dat het lijkt alsof ze allebei in één netwerk zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja precies, leuk hé

Andere antwoorden (5)

Dan kan je vanaf elke internet-PC ter wereld op 't serverpark van je werk inloggen.

Toegevoegd op 16-06-2009 16:40:37
Vaak wordt PPTP gebruikt voor 't dataverkeer.Echter, dat schijnt onveilig te zijn:http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Point-to-point_tunneling_protocol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een VPN verbinding is in principe een directe lijn tussen verschillende locaties.

Het voordeel hiervan is voornamelijk terug te vinden in het bedrijfsleven. Als een bedrijf met meerdere vestigingen met elkaar binnen 1 netwerk aangesloten willen zijn, waardoor het delen van documenten zeer eenvoudig is, heb je zo'n dergelijke lijn nodig.

Het is dus in voor het verbinden van verschillende locale netwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een Jip-en-Janneke uitleg.
Een VPN-verbinding hoeft niet persé een aparte internetverbinding te zijn. Je kunt ook een VPN-verbinding opzetten over het grote boze internet.
Het is een soort tunnel die je maakt tussen twee punten. Het verkeer dat door de tunnel gaat is versleuteld, dus niet te 'begrijpen' voor derden.
14 jaar geleden
Thuiswerken terwijl mijn laptop denkt dat ik gewoon op de zaak ben en dus van alle faciliteiten gebruik kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat zou in principe ook heel goed kunnen zonder VPN-verbinding, die heb je daar niet voor nodig. Alleen staat je baas op een VPN, want dat is veilig.
Een VPN verbinding zorgt ervoor dat alles wat je over het internet verstuurd eerst versleuteld wordt (advies gebruiken het openVPN protocol) en dan naar een externe server (VPN server) gestuurd wordt. Op deze VPN server wordt je data weer ontsleuteld en verder het internet op gestuurd.
Hierdoor is je data beschermd tegen afluisterend / loggen in het traject tussen jouw computer en de VPN server en is je lokatie verborgen. Men denkt immers dat jij je bevindt op de locatie van de VPN server.
Bron: https://www.vpngids.nl/vpn-info/wat-is-een-vpn/