Ik vind van wel, mijn moeder niet.

Is dus een meningsvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enorme hoeveelheid informatie die nu veel sneller circuleert zal bijdragen tot een universeel kennispakket waardoor de mensheid alleen maar beter kan worden . Bv. het is door het computertijdperk dat zulke gigantische crisis is ontstaan : bankderivaten die gisteren ontwikkeld werden in een hq van NewYork, worden vandaag gekocht op alle beurzen. Anderzijds heeft het computertijdperk ertoe bijgedragen dat het mexicaanse griepvirus op tijd aan banden werd gelegd. Zoals Cruyf het altijd wis: elk voordeel ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk niet. We komen wel nader tot elkaar (we chatten met wild vreemden, hier op GV kennen sommige mensen elkaar beter dan hun eigen buurman of vrouw) en onze gewaarwording vergroot zich en overspant grenzen van persoonlijke voorkeur en landsgrenzen (ik heb vrienden en vriendinnen in Amerika en Zuid-Afrika, in Taiwan en legio van andere plaatsen). Helaas maakt dit niet automatisch een rijker leven en een leven waarin de bijdrage aan de toekomst versterkt of vergroot. Eigenlijk vergroot het gebruik van de computer en het daarmee opgekomen internet gebruik de 'egocentrische' instelling van de persoon.

Natuurlijk biedt de computer verbetering van processen, hulp bij verwerken van informatie, maar heeft men ook al gekeken naar de teruggang van het vermogen van de nieuwe generatie om hoofd te rekenen? Om zelf inzichten op te doen, om een verband tussen a. en c. te maken via b., zonder te Googlen of Wikipedia te raadplegen? Zie hoe men soms reageert op vragen hier op GV, waarbij duidelijk een verschil verschijnt tussen generaties, waarbij gemakzucht ('gemakzucht dient de mens') vergroot wordt door de geleverde mogelijkheden.

We kunnen er niet omheen, de computer is er, nu is het alleen aan de mens om te bepalen hoever we hem echt nodig hebben en hij niet 'ons overneemt' in de zin van een nutteloos bestaan creëren door tijd te verdoen achter een computer (zeg ik als IT'er die gemiddeld 9 uur van z'n dag door brengt precies daar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, maar hoe we met die verbetering omgaan is een vraag die ieder aan zichzelf moet stellen denk ik.

Zoals gereedschappen onze menselijke spierkracht 'verlengde' buiten het tot dan toe mogelijke,

en zoals de mechanisering onze mens- en dier-kracht 'verlengde' buiten het tot dan toe mogelijke,

en zoals boekdrukkunst onze kennisoverdracht 'verlengde', buiten het tot dan toe mogelijke,

zo verlengen computers ons vermogen om een enorme berg informatie te vinden, ontsluiten en toe te passen.

HOE we dat toepassen is aan onszelf!

Zoals je een schep kan gebruiken om de grond te bewerken OF je buurman te meppen,
Zoals lopende banden tot onmenselijke toestanden kunnen leiden,
Zoals geschriften ook haat en desinformatie kunnen veroorzaken,
zo kunnen we met computers ook alle kanten op.

Het gaat om de achterliggende motivatie van de gebruikers en de mate waarin zij in staat zijn om het tot hun en andermans VOORDEEL in te zetten.

Niet de techniek, maar de mens is de variabele in deze.
Zijn mensen in staat om zoiets moois als informatie-spierkracht om te zetten in iets goeds?
Dat is de vraag en ook de opdracht aan ieder van ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijk he om vragen te stellen, en met een grote kans dat je een antwoord krijgt!.., hoe zou je het voorheen doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het computertijdperk kun je niet los zien van de 24-uurs economie waar we in leven. En hiernaast kun je het ook niet los zien van al die ruimte die een archief zou in nemen als we geen computers ter beschikking hadden...

Hier tegenover staat dat met een gemiddelde snelheid van 200 pagina's per uur handmatig hele archieven worden ingescanned en daarmee gedigitaliseerd. Hierdoor worden de archieven voor één ieder toegankelijk. En dan heb ik het niet specifiek over krantenarchieven. Die hiermee een trent hebben gezet begin deze eeuw...

Kort samengevat: Ik kan alleen maar concluderen dat het computertijdperk een verbetering voor de mensheid is. Hier zit wel het nadeel aan dat iedereen op het World Wide Web zijn/haar sporen achter laat en dus feittelijk te traceren is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening wel. Vooral via de komst van het internet heeft de computer er voor gezorgd dat de wereld aan onze vingertoppen ligt. De wereld is een stuk kleiner geworden, men kan informatie opzoeken door op een knopje te drukken. Mensen ontmoeten die honderden kilometers ver weg wonen.

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan via het internet. Het internet zorgt namelijk ook voor anonimiteit. Zo kan je alles achter een beeldscherm doen en niemand heeft direct door wie je bent. De vaak gevoelige informatie die op het internet staat blijkt altijd dat het niet helemaal waterdicht te zijn.

De mensheid wordt veelal steeds afhankelijk van luxe technologie. Zonder internet of een computer kan ik bijvoorbeeld geen informatie opzoeken voor mijn studie. Omdat de computer zo belangrijk is geworden is het probleem dat we er van afhankelijk zijn geworden. Met dit in het achterhoofd ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als alle computers op hetzelfde moment kapot gingen. Wat moeten we dan nog doen? In de tijd voor de computers hadden we geen last van dit probleem.

Maar de grootste pre van het computertijdperk vind ik de snelheid van informatie uitwisseling. Vooral gezien bijvoorbeeld politieke situaties. Het mooie van het internet is bijvoorbeeld dat er nu mensen in Iran zijn die via de twitter verslaggevers op de hoogte kan houden van de situatie. Het mooie is dat er enorm veel informatie op staat over wat goed en slecht aan de overheid is. Je kan alles over het land en de politiek met gemak vinden. Denk maar eens aan het gemak van de stemwijzer die op het internet staat. Mensen kunnen door het beantwoorden van een paar(wat mij betreft te weinig) vragen kijken welke partij bij hen past. De informatie over politieke partijen zijn met 1 knop te vinden. Niemand kan het excuus hebben dat ze niet weten waar ze op stemmen. De mening van mensen kan snel gevonden worden. Dit heeft de potentie om een land te verbeteren. Neem bijvoorbeeld een land als China. Die blokkeert een aantal websites om informatie tegen te houden. Waarom omdat het volk het niet moet kunnen weten omdat het potentieel tot revoluties lijd. Internet informeert en mobiliseert het volk. Daarom is het computertijdperk het belangrijkste ontwikkeling van onze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is geen tijdelijke verbetering... De berlijnse muur viel door internet, de meningsuiting van China komt door internet... en noem maar op...

Maar hoe lang nog, de rechten van internet brokkelen af, Zweden schiet PirateBay neer, Frankrijk de providers en de downloaders... Wie volgen daarin? Irak zit dichtgespijkerd, wie volgt daarin?

Dus het is weer kat en muisspel...

Maar internet is een blijvertje hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Berlijnse muur viel in 1989 en toen was het Internet zeer zeker niet voor het 'normale volk' beshikbaar. En zeer zeker niet in een communistisch land...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat wou ik inderdaad zeggen ;-) en dan alsnog vind je het niet goed dat de muur viel? Los van politieke opvattingen een volk dat verenigd wordt. Wat is daar niet mooi aan?! PS. De meningsuiting van China wordt tegengehouden door internet. Dat is pas slecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless nu zit jij ernaast...
@Anne ze kunnen het niet tegenhouden, of toch even tegenhouden kunnen ze het wel, maar nooit voor lange tijd... Er zijn zoveel makkelijke wegen om toch alles te zien...
Denk maar aan tunneling en buitenlandse proxies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Waar zit ik er dan naast? De scheiding van Oost en West Berlijn door de muur heeft geduurd van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989 En feit is: "In augustus 1991 publiceerden Tim Berners-Lee en Robert Cailliau het World Wide Web-project" en "In 1993 werd de Mosaic-webbrowser gepubliceerd, en aan het einde van 1994 werd een groeiende belangstelling voor internet merkbaar." en "In 1996 was het internet algemeen bekend bij het grote publiek, maar werd over het algemeen gebruikt als synoniem voor het World Wide Web." En los hiervan was het internet dat sinds 1984 bestaat, zoals dat in de technische vorm niet is gewijzigd niet toegankelijk voor het publiek... Dus nogmaals: Waar zit ik er nu naast? Of wou je suggereren dat defensie en bevolking synoniem is voor 'het publiek', of 'het normale volk'?