Is de Nederlandse Media betrouwbaar omtrend bericht geving.

Het journaal verlengde pas geleden nog het applaus voor de koninging.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nujij.nl/nos-manipuleert-applaus-koningin-beatrix.5548330.lynkx http://www.dumpert.nl/mediabase/491631/13ef867b/nos_trakteert_beatrix_op_extra_applaus.html

Het beste antwoord

Ze laten je zien wat ze je willen laten zien.

Als je dat accepteert als de volledige waarheid, ben je in mijn ogen zeer naief. En dan hebben we het niet eens over de gevallen waarin ze je gewoon voorliegen, bedoeld of onbedoeld.

Maar aan de andere kant, als ze je iets *anders* laten zien, is het nog steeds niet de volledige waarheid, want in principe bestaat die niet eens.

Houdt er rekening mee dat:
* wat je ziet, is een deel van het geheel
* wat je niet ziet, zou er toch kunnen zijn
* wat je wordt verteld, is niet 100% waar
* vele zaken worden uitvergroot, voorals als politiek leiders worden vergeleken met Stalin, Hitler, etc. Als er dan ook nog "erger als" bij wordt gebruikt, zet de tv dan maar uit.

Nu stop ik ermee, voordat mijn humeur wordt verpest ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is redelijk betrouwbaar, maar het kan nooit 100% objectief zijn aangezien het door mensen word gemaakt. De media baseert echter de kern van het verhaal op feiten, en die zijn betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog afgezien van trucs als verlenge applausen, bestaat er sowieso niet zoiets als totaal objectieve berichtgeving.

Toch is de berichtgeving in Nederland vrij betrouwbaar omdat we, anders dan in sommige totalitaire landen, diverse media hebben. Er is niet alleen staatstelevisie, -radio- en krant, er zijn media van alle soorten kleuren en gezindten.

Een betrouwbaar beeld kun je zelf destileren door kennis te nemen van uiteenlopende media, en natuurlijk bij belangrijke informatie zo vaak mogelijk de primaire bron te raadplegen. Raadpleeg je maar één bron, dan krijg je onvermijdelijk - hoe integer de bron ook probeert te zijn - altijd een gekleurd beeld.

Ook voor nieuwsberichten geldt dan ook: één bron is geen bron! (Overigens: vijf verschillende bronnen die alleen hetzelfde persbericht plakken of het ANP overtypen zijn natuurlijk óók geen bron...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal onbetrouwbaar en subjectief...

Nieuws moet worden verkocht en derhalve moet het aan eisen voldoen en dus subjectief en onbetrouwbaar...

Dat wil nog niet zeggen dat aantallen niet kloppen of datums en zo...

Maar als je een taliban-strijder ziet en die iets uit legt, dan is dat altijd een mening die klopt in de ogen van de interviewer en anders helpen ze de werkelijkheid wel een handje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene medium is betrouwbaarder dan het andere en veel kranten plukken hun nieuws van de telex of van het internet en hebben niet de mankracht om die bronnen te checken, daar kan dus best wel eens een foutje insluipen, maar er zijn ook nog wel een paar degelijke kranten met eigen journalisten verspreid over de wereld; die zijn dan wel wat duurder, maar een internet-abonnement is nog wel betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik beschouw ze niet als betrouwbaar, want niet objectief (dus ook geen verscheidenheid aan subjectieve meningen). Alles wordt eenzijdig vanuit éen bepaalde invalshoek belicht.
Ik maak hierbij een uitzondering voor apolitieke onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn legio voorbeelden van nieuwsbronnen die er naast bleken te zitten, al valt het aantal missers eigenlijk best wel mee. Immers, de media houdt ook elkaar goed in de gaten. Als er eentje naast zit, dan springen andere mediabronnen er bovenop onder het mom van 'niets is zo lekker als je concurrent in het hemd te zetten'. Onderstaande website probeert de echte missers bij te houden.