waarom zijn de voorrangsregels bij rotondes in iedere gemeente anders? Dit is toch verwarrend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (7)

Volgens mij zijn de regels overal het zelfde !
Zie wegenverkeersregelement
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschilt niet per gemeente, maar per rotonde. Voor de doorstroming is het bij kleine rotondes handiger dat het verkeer op de rotonde zelf voorrang heeft, terwijl, meestal op grotere rotondes, het opkomend verkeer voorrang heeft en er ook nog verkeerslichten staan om de toestroom te regelen. Over het algemeen heb je op kleine rotondes voorrang op de rotonde zelf, en op grote rotondes kan het nog wel eens zo zijn dat opkomend verkeer voorrang heeft. Dit zijn dus geen algemene gemeenteregels, het wordt volgens mij gewoon per rotonde bekeken wat het beste is voor de doorstroming en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een ouderwetse rotonde heeft het verkeer dat de rotonde op wil rijden voorrang. Eerlijk gezegd kan ik mij zulke rotondes alleen nog maar van vroeger herinneren.

Tegenwoordig heeft het verkeer op de rotonde voorrang, tot en met de fietsers aan toe. En dat vind ik een goede zaak.

Maar als jij nog zo'n ouderwetse rotonde weet, dan hoor ik het graag. Ga ik er wellicht een keer kijken (als ik in de buurt ben).

Kutzooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo verwarrend, soms moet je de buitenste nemen dan dat is dan de hoofdaansluiting en soms is dat weer anders...
Dat ze dat met de invoering niet standaard gemaakt hebben is me een raadsel... Alles wordt aan strenge lichtlijnen gehouden en dit mag allemaal maar willekeurig... Zeer vreemd...

Maar de overheid maakt regeltjes voor anderen, maar ze staan boven alle regels, dat bewijst dit maar weer eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet willekeurig, gewoon kwestie van de aanwijzingen opvolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat is waar... Maar die aanwijzingen zijn wel verwarrend dan...
Het verschilt niet per gemeente hoe een rotonde geregeld is, maar per rotonde. En dat is om dezelfde reden dat kruispunten niet allemaal hetzelfde geregeld zijn.

De regels voor rotondes zijn precies hetzelfde als op iedere weg: als er geen aanwijzingen zijn, heeft rechts voorrang. Als er borden en of aanwijzingen op de weg zijn (voorrangsborden, haaientanden) dan gelden die. En als er verkeerslichten zijn, dan moet je je daar aan houden. Verder zijn er rotondes met voorsoorteerstroken, ook ide moet je gewoon gebruiken.

Als je je houdt aan de gewone verkeersregels, gaat het gewoon goed. Behalve misschien die grote anarchistische rotonde in Nijmegen, die is een stuk moeilijker door het ontbreken van voorsoorteerstroken. Daar is het een kwestie van met het verkeer meerijden en desnoods een extra ronde maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee verschillende rotondes. Een rotonde waar je voorrang moet verlenen aan alle bestuurders die zich op de rotonde bevinden. En een rotonde waar je voorrang krijgt als je de rotonde op wilt rijden.
Veel kruispunten zijn al, of worden vervangen door rotondes waar je voorrang moet verlenen aan alle bestuurders die zich op de rotonde bevinden.

De rotondes waar je voorrang krijgt als je de rotonde op wilt rijden worden door de wegbeheerder steeds meer verandert in rotondes waar je voorrang moet verlenen bij het oprijden.

Kortom, het is een kwestie van tijd totdat ze allemaal, qua voorangsregels, gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkeerssregels zijn overal gelijk. maar je moet wel verschil maken tussen een rotonde en een verkeersplein.