Staten hebben geen postcodes, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je straat bedoeld, dan bepaalt TNT Post de podtcodes. Gemeenten leveren daarvoor informatie aan (plannen kaarten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heeft de PTT (tegenwoordig TNT ) in als ik het goed heb 1978 of 1979 ingevoerd om de postbezorging beter te kunnen stroomlijnen en automatiseren.
Heel Nederland is daarbij ingedeeld in 'hokjes' , met voor elke straat een postcode bestaande uit 4 cijfers en 2 letters, vaak 2 tot 6 varianten per straat, afhankelijk van de lengte.

De postcodes zijn zodanig opgesteld dat je redelijk goed kunt zien waar een adres ongeveer moet zijn, en het maakt het sorteren van de post beduidend makkelijker dan op straatnaam en huisnummer alleen.

Alle nieuwe straten en wijken die sinds 1979 zijn gebouwd, hebben vervolgens een postcode gekregen die in het reeds bestaande stramien past. Zo blijft het systeem up to date. Wie nog een papieren postcodeboek wil, krijgt nog steeds het origineel zoals dat in 1979 is uitgegeven en huis aan huis verspreid. Alleen de aanvulling is steeds dikker geworden, en is inmiddels vrijwel net zo dik als het originele boek. Maar op Internet zoeken is tegenwoordig sneller en makkelijker.