nou als hij vind dat zijn vrouw meer zelf moet kunnen doen en verdienen wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als hij feministische opvattingen heeft en deze nastreeft en opkomt voor een geliojkwaardige positie van vrouwen t.o.v. mannen.

Feminisme - uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw - is een algemene aanduiding voor een verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseert. Verschillen tussen mannen als groep en vrouwen als groep die ertoe leiden dat mannen direct of indirect worden bevoordeeld ten opzichte van vrouwen, dienen in deze denkwijze te worden opgeheven.
Feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft juridische en feitelijke opheffing na van maatschappelijke ongelijkheden tussen mannen en vrouwen, ijvert voor verbetering van de positie van vrouwen en het op een gelijkwaardige en evenwichtige manier onder de aandacht brengen van onderwerpen die belangrijk zijn voor vrouwen. Ze streeft emancipatie van vrouwen na en het verkleinen van de dominantie van mannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feminisme heeft ook altijd mannelijke aanhangers gekend. Een belangrijk voorbeeld hiervan is Friedrich Engels. In Nederland is politicoloog Siep Stuurman een belangrijk onderzoeker en analist die ook feministische onderwerpen behandelde. Tijdens de grote vrouwenstaking smeerden mannen broodjes en pastten op de kinderen. Feministen hebben voor deelname van vaders aan de zorg voor kinderen en het werk in het huishouden gepleit. Vaders maakten van de gelijkheidsidealen, die ook door de egalitair-feministen werden aangehangen, gebruik om meer voor hun kinderen te zorgen en met hen op te trekken. Was het voor de jaren zeventig ondenkbaar dat een man achter de kinderwagen liep, anno 2011 is het geaccepteerd als een vader intensief met zijn kinderen optrekt, of voor ze zorgt. Mannen in volle dienst van het huishouden zijn nog steeds een uitzondering.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wel. Er zijn mannen die feministiser zijn dan veel feministische vrouwen.
Het gaat te ver om via dit medium een discussie te gaan voeren, maar een uurtje googleen kan leuke resultaten opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, al zullen ze zich eerder een voorvechter noemen van gelijkheid tussen man en vrouw. De term 'feminist' wordt meestal gezien als een vrouw die vecht voor gelijkheid van de vrouw aan de man.

En ja, ik ben een man en kan mezelf rekenen tot de eerste groep.