Het loopt, het brandt, het draait als een tierelier; het werkt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zegswijze is volgens het genootschap Onze Taal ontstaan als versterkende verlenging uit een samenvoeging van de klanknabootsing 'tierelier(e)' en uitdrukkingen als 'het loopt als een lier', waarbij het kan gaan om een lier als hijswerktuig of als muziekinstrument. Het eerste deel van het woord komt van dezelfde 'wortel' als 'tieren', dat oorspronkelijk 'heldere tonen laten horen' betekende. Er bestaan ook uitdrukkingen als 'gaan gelijk een lier des zondags of op den zondag' en 'gaan gelijk een lier op een stok'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij 'tierelier(e)': 'Nabootsing van een eenvoudig, opgewekt muzikaal geluid, inzonderheid van gezang'. Volgens de Vlaamse gezegdendeskundige Marc De Coster moeten we ons bij 'als een tierelier' dan ook het beeld voorstellen dat het verrichten van een werkzaamheid altijd beter gaat bij het zingen van een vrolijk deuntje. In het bekende kinderliedje 'Advocaatje ging op reis' komt de frase 'tiereliereliere' voor.

Ook wel een klein taps toelopend rond aardewerk potje met een harde brandstof.