Ja. Een bewijs daarvan is dat dieren soms mensen redden.
13 jaar geleden
Voordat je een vraag stelt kijk eerst bij 'Zoek':
http://www.goeievraag.nl/vraag/dieren-denken-gaan-puur-instinct.15932
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dieren hebben een instinct. Het denken onderscheidt ons van dieren ''cogito ergo sum'' latijns voor ik denk dus ik besta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op hun eigen primitieve manier wel denk. Niet zoals wij alles kunnen afwegen.
Als ik mijn kat jaloers zie kijken omdat hij plaats moet maken voor mijn dochter als ze bij me op schoot wil. Dan zou ik zeggen: ja, dieren kunnen ook denken. Of hyena's die in groepen jagen. Om dat te kunnen moet je toch kunnen denken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het wild zie je soms dieren gereedschap gebruiken. Dus die kunnen het een met het ander combineren. Andere dieren in het wild "doen maar wat", in onze ogen. Dus ja, sommige dieren kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja anders kan je ze niet zindelijk maken, weten ze niet wanneer ze moeten eten, dat ze moeten eten, wat ze moeten eten en wat juist niet, hoe ze moeten reageren naar andere dieren om niet uit de groep te liggen, weten hoe ze een nest moeten bouwen, hun jongen moeten verzorgen, weten ze waar ze wonen, en ga nog maar even door.

als ze niet zouden kunnen denken zouden ze geen dag kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Bij een heleboel diersoorten zijn duidelijke aanwijzingen van intelligentie, de mens is hier geenszins een uitzondering in. Het is niet eens iets dat voorbehouden is aan zoogdieren.

Voor een sterk voorbeeld; de video hieronder verteld uitgebreid over hoe kraaien uitermate intelligent omgaan met hun omgeving; probleemoplossend, lerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste antwoorden kloppen wel.
ja dieren kunnen denken,het grote verschil is echter nadenken en daaruit conclusies trekken op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dieren kunnen zeker niet denken.
Dit omdat ze geen ratio hebben waarmee ze kunnen denken.
Ze kunnen wel hun primaire behoeftes bevredigen door hun instinct, maar dat is niet denken. Je moet het zien als een automatische reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dus je bent van mening dat de mens, biologisch gezien een dier, niet kan denken?
Sommige dieren kunnen denken aangezien wij ook dieren zijn. :)