Wat moet je doen als je een paspoort van iemand hebt gevonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (3)

Naar de politie brengen

Toegevoegd na 40 seconden:
"Een gevonden paspoort, rij-, kenteken-, identiteitsbewijs of OV-studentenkaart of sleutels, kunt u afgeven op een van de politiebureaus in de regio. Op die manier kunnen wij ervoor zorgen dat de documenten zo snel mogelijk in bezit komen van de eigenaar. Dit bespaart de eigenaar de kosten voor het aanvragen van een nieuw document en is tevens goed voor zijn/haar gemoedsrust."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uiteraard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hem afgeeft dan nemen ze hem gewoon aan, je hoeft zelfs niet eens je naam op te geven normaalgesproken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hieronder gezegd: naar de gemeente mag ook, officieel is het namelijk staatseigendom maar de politie handelt de gevonden voorwerpen normaalgesproken af. Dus als die persoon elders woont volgens zijn paspoort dan zou ik hem bij de politie brengen.
Dit kunt u afgeven op het gemeentehuis of anders bij de politie. U kunt natuurlijk zelf ook enig speurwerk gaan verrichten en het paspoort daarna bij de juiste persoon ( te naam gestelde paspoort) afleveren.
13 jaar geleden
Sterker nog: je móet het afgeven aan de politie. Ergens op het paspoort staat ook in kleine lettertjes, met een hele lap tekst erbij "...eigendom van de staat..."
Dat betekent dat het paspoort ten allen tijde eigendom van de staat is en blijft en ben je formeel zelfs strafbaar (van een federaal misdrijf) als je het paspoort van een ander in je bezit hebt.

Niet dat ik denk dat het arrestatieteam gelijk uitrukt, maar toch.... Afgeven op het politiebureau dus.