mag mijn kind een iphone kopen op zijn 10 jaar? mijn kind wil een iphone 3gs kopen op 10 jaar moet ik het toelaten of komt er niks van in huis?

zelf heb ik een lg cookie ( de oude vn mijn zoon) hij heeft nu een samsung star.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K
Kimath
13 jaar geleden
Op die leeftijd al zo'n duur apparaat geven? Wat moet hij er mee. Ik kreeg pas een simpele gsm op het moment dat ik alleen naar de middelbare school moest fietsen (toen was ik 12-13 ofzo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kind WIL een Iphone? En jij hebt zijn oude LG en hij nu een Samsung Star. Laat hem lekker zuinig zijn op die Samsung en zeg hem duidelijk dat hij het volgende toestel en abonnement ZELF moet betalen. Als de Samsung kapot is, jammer dan, dan kan hij niet bellen. De wereld vergaat dan echt niet en zoonlief weet dan dat zulke dingen geld kosten. Wees niet te bang om duidelijke regels en grenzen te stellen. Kinderen varen daar wel bij. Een goede voorbereiding op het echte leven en het leren omgaan met geld en goederen. Denk goed na wat je zelf eigenlijk wilt. Jij bent de ouder en dus de baas in huis. Als jij niet wilt dat hij een Iphone koopt dan gebeurt dat niet, klaar. Daar houdt je zoon echt geen trauma aan over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij niet stiekem zelf dat kind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha idd denk ik ook xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al uit veiligheidsoverwegingen zou ik het niet toestaan. Is vragen om problemen zo een klein ventje met zo een duur apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je kind geen duurdere toestellen dan vriendjes. Daarnaast een te hoog risico op "ongelukjes" waarbij dat ding stuk gaat. Verhaal heb je dan niet omdat dat andere kind nooit aansprakelijk kan zijn voor dit soort duur speelgoed in jas, tas of zak.
Ook mijn 12 jarige moet het nog hebben van een goedkope prepaid, De oudere had wel een duurder toestel (zelf verdiend) gekocht toen ie 16 jaar werd.

Antwoorden (21)

Doe wat je niet laten kan maar denk er wel over na. Je zal de eerste ouder niet zijn die het toestaat en ook niet de laatste. Persoonlijk vind ik het wat jong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 jaar!!! en jij moet vragen of je het moet toelaten?
ik zou het niet doen, een kind van 10 jaar kan het ookmet een goedkoper telefoontje doen...waar gaat dat heen als je zoon ouder word..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag je hoor, maar ik weet amper wat een Iphone is. Jij bepaalt wat er in jouw huis komt, je zoon niet, en wij zeker niet
anneliez
13 jaar geleden
Het is uiteraard leuk voor u zoon. Alleen heeft hij er wat aan. Belt hij er veel mee? Als het alleen om de spelletjes gaat kan je ook voor een iPod Touch gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou het zeker niet toelaten,wat moet een kind(?)nu al met zo iets speciaals gaan uitrichten...dat hij eerst maar gelukkig is met een gewone gsm en verder nog wat geniet van zijn kind zijn;en verder wat zal zijn volgende eis zijn?
fremar
13 jaar geleden
Mijn dochter van 10 jaar heeft haar (niet al te dure) mobieltje een keer in haar broekzak laten zitten en ik heb niet al te nadenkend dat ding mee in de wasmachine gemikt. Resultaat: een dood mobieltje. Daar heeft ze veel van geleerd.

Wat moet een tienjarige met zo'n duur ding? Waar haalt jouw tienjarige het geld vandaan om zo'n duur mobieltje te kopen? En zou hij er dan voorzichtig mee zijn? Kun je dat wel verwachten van een kind van 10? Krijgt je kind zo geen heel scheef beeld van de waarde van dingen (ook al kun je het misschien best betalen)?

Bij mij thuis zou het niet waar zijn. Een Samsung Star is al een heel mooi apparaatje. In de meeste gezinnen is het echt andersom: de kinderen krijgen de afdankertjes van pa en ma tot ze er zelf voor gaan verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Stippel. Als mijn 10 jarige zoon een duur mobieltje wil moet hij er zelf maar voor gaan sparen en ook zelf het abonnement betalen. Tot die tijd krijgt hij onze "oude" met het goedkoopste prepaid abonnement om in geval van nood mee te kunnen bellen (en wij hebben altijd hele simpele toestellen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt precies het eerste dat in mij opkwam: Hoe komt een kind van 10 aan zoveel geld om een I-phone te kopen...
Ik kon al blij zijn als ik een paar kinderboeken per jaar kon uitzoeken (en die waren toen nog veel goedkoper dan nu)...
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geld, daar zorgt moeder wel voor! Nou, aan mijn never not!
Trouwens kind, wat zie je er mooi uit met je Calimeromutsje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heb ik speciaal opgezet nadat jij mij een kuikentje genoemd hebt in één van de reacties op een vraag van vorige week (kan even niet zo gauw meer vinden welke dat was).
Een vreselijk duur apparaat. Met heel veel mogelijkheden. Kun je uur in uur uit mee spelen, geen tijd meer om buiten te spelen. Jaloerse vriendjes. Raakt lekker makkelijk kwijt, even onbeheerd laten liggen en foetsie.

Natuurlijk bepaalt eenieder zelf wat hij zijn kinderen geeft.
Ik zou zijn vastberadenheid toetsen. Ga maar sparen.
En wie betaald dat dure abonnement? En hoeveel uur per dag mag hij er mee spelen? Dat zou ik ook van tevoren afspreken.

Het is voor kinderen ook zinvol te leren dat ze niet altijd het nieuwste, het mooiste, het duurste en het grootste kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon is ook 10 (en gelukkig minder wijs op dat gebied dus ik heb nu geen vreselijk drama) Wat mij betreft zou het nl NIET aan de orde zijn.

Ik vind het zelf vreselijk dat kicken op al die gadgets en dat zou voor mij de reden zijn dat hij het niet mag.

als hij iets heel graag wil mag hij ervoor sparen maar dan nóg (helaas voor hem ) heb ik wel inspraak. Als hij nl al zijn geld uitgeeft zal ik toch moeten dokken als hij eens echt iets moet kopen.

Als je 10 bent koop je wat mij betreft geen spullen die ik zelfs voor volwassenen overdreven vind maar ben je boven de 18 mag je zelf uitmaken wat je "verslavingen" zijn.
13 jaar geleden
Op je 10e met zo'n telefoon rond lopen is in mijn ogen niet nodig. Voor veel volwassenen is het al een hele aanschaf en een kind van 10 zou het dan normaal moeten vinden om maar met een iphone rond te lopen. Er zijn zat prima modellen voor minder geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TEGEN:

1. Je zou eens moeten weten wat mensen er voor over hebben om een Iphone in hun handen te krijgen, en hoe makkelijk doelwit jouw kind is.

2. wat heeft hij of zij eraan? volgens mij zou een nokia 3310 nog steeds prima bellen.

3. Waarom zoveel geld? je hebt telefoon voor 2 tientjes en dan zou je er 1 kopen van een halve rug.

4. Wil je dat je kind aanzien heeft? persoonlijk vind ik dat als je 10 jaar bent nog niet zoveel te willen hebt, en zeker niet voor het aanzien.

5. Als zo'n ding uit zijn of haar handen valt dan is het over en kost het je een hoop geld.

Voor:

1. Je gaat met de tijd mee, dus leert hem of haar vroeger met dat soort dingen om te gaan.

Nou voor mij zal de keuze niet zo moeilijk zijn: kom maar weer terug als je naar de middelbare gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nokia heeft langer niet zoveel functie's als een iPhone of een Blackberry.Je kunt er veel minder mee,Al ben ik het toch eens met een deel van de mensen hier:P.Als hij veel zou smsen en bellen enzulke dingen had ik meegestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, maar een telefoon is er nog altijd voor om te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@LikeaEmo En wat moet een kind met zoveel functies?
Het ligt eraan hoe je de vraag interpreteert. Of jou kind van 10 jaar een Iphone mag kopen. Hij mag als hij geen abonnement afsluit een Iphone los kopen voor ongeveer €500,- . Met abonnement moet je minimaal 18 jaar oud zijn.

Is het verstandig. Dat is nogal hypothetisch aangezien ik jou zoon niet ken. Maar het is een goede en lastige vraag.

Ik ken mensen die hun kind alle nieuwste gadgets gaven. Abonnement op ouders naam en klaar. Kind is nu ruim volwassenen, ouders in de schulden. Kind kan niet met geld omgaan.

Ik ken ook `verwende`kinderen die nu op volwassen leeft heel goed met geld om kunnen gaan.

Zou ik het doen? Nee. Waarom? Ik snap dat een kind van 10 uit veiligheidsoverwegingen een mobiel heeft. Echter wat moet hij met een Iphone met alle ellende van het internet wat op zon toestel zit. Pedofiele zijn zeer actief en internet pesten is een trend. Hoe heb ik de controle met een iphone.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je kind er indruk op maken bij zijn vrienden(innen) ? misschien moet je vragen of hij/zij het zelf heel graag wil! ik ben nu 11, ik heb een nokia 6700, niet een superdeluxe mobiel maar ik wil eigenlijk wel een andere. eerst zat ik er ook aan te denken om een iphone te nemen maar ik deed toch maar de nokia 6700. dat vind ik nu best balen, een vriendin van mij heeft nu gewoon een samsung DIVA!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij mag de telefoon kopen, maar of je het wel zou doen?
Ik zou het zeker niet doen, dadelijk laat hij het een keertje vallen of wordt het bijvoorbeeld mee gewassen in het wasmachine en de Iphone doet het niet meer.
Als het alleen maar om te bellen is, waarom zou je dan zo'n duur ding kopen waar je veel dingen mee kan, maar waar hij denkelijk niets aan heeft.
Natuurlijk is de keuze uiteindelijk aan jou, kies zelf wat jij denkt dat het beste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,wacht maar totdat die groeit,als dat niet lukt en hij maar zeurt enso,dan kan je het wel voor hem kopen!
maar mijn antwoord is nee,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als hij zeurt beloon je hem door het ding te geven wat hij zo graag wilde, lijkt mij niet echt handig
Ik zou het niet doen. Als je 10 bent hoor je gewoon nog lekker met andere kinderen buiten te spelen.

Ik ben nu 18, en kreeg mijn eerste mobieltje toen ik 14 was. Wat dat betreft is er de laatste paar jaren toch best wat veranderd, toen ik 10 was had niemand van mijn leeftijdsgenootjes nog een mobieltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er 2 woorden voor:

NIET DOEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een 10 jarige is wel een heel makkelijk slachtoffer waar je van kunt stelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok
wat moet een kind van 10 jaar met een eigen mobiel.
ik vind het zowiezo jong voor mobiel en zeker voor een iphone.

denk dat ik mijn kind over 10/11 jaar mijn oude mobiel mag hebben. ( is nu 2 jaar).
dus als ie naar de middelbareschool vind ik wel een goed moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou beginnen met een wat eenvoudige mobiel. En om het jaar steeds een luxere. Want anders word je kind als verwend genoemd en dat wil je ook niet? Of je kind gaat deken dat ie alles van je krijg. Ik zeg neen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die grens ligt steeds lager... Wat moet een kind van 10 met een iphone? 20 jaar geleden hadden we nog telefoons met een draaischijf en was niemand mobiel. Zijn we ook niet slechter van geworden. Met zo'n ding stompen kleine kinderen hun creativiteit af, want je kunt er niet alleen mee bellen... ook spelletjes doen en video;s kijken en weet ik wat al niet meer. Je moet ze de kost geven die de hele dag achter de tv of computer zitten gekluisterd en niet meer weten wat het is om een schilderijtje te maken, of iets moois van hout te bewerken, te kleien of iets anders met je handen te doen. of gewoon met zijn alleen een bordspel spelen aan tafel zoals vroeger.
Ik heb zelf een kind van 12, en die heeft een mp4 speler, en thats;s it. Ze mag een uur per dag tv kijken of computeren, in het weekend twee uur. In de overige tijd Is ze heel creatief met van alles bezig en geniet daarvan. Ze is blij met kleine dingen. Dat wil ik graag zo lang mogelijk zo houden.
geef je kind een horloge...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben je gek wat weet een kind van 10 nu van bel kosten niet alleen is het toestel te duur maar bedenk ook een dat je met dat prepaid kaartje dat je kind gaat geven nix kan
en als je hem een abbo geeft ben je helemaal niet wijs bezig
Stel hij vergeet zijn internet af te sluiten 24 uur bellen ja dat tikt aan hoor.
niet doet
gewoon gsm tje met prepaid kaartje klaar.
en dan nog 12 jaar vind ik de minimale leeftijd om gsm te hebben en dan nog alleen voor noodgevallen.