waarom had de kerk zoveel politieke macht in de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.7K

Antwoorden (5)

ze waren rijk, hadden een verklaring voor de belangrijke vragen in het leven, en kerk en staat waren nadrukkelijk niet gescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen geloofden in god.
ze waren bang voor de dood dus ze geloofden dat als ze alles goed zouden doen ze in de hemel en niet in de hel zouden komen.
in de kerk konden ze om vergeving vragen voor dingen die ze verkeerd hadden gedaan.
de paus zou kontact hebben met god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerken hebben per definitie macht (gezag), maar in de ME was het vaak de gewoonte dat een van de kinderen uit een adellijk gezin tot de kerk toetrad. Bovendien had de kerk ook landgoederen en bisschoppen hadden gewoonlijk legers. De paus had zelfs een rijk.
Een bisschop voelde zich vaak ook meer wereldlijk vorst dan kerkvorst. De bisschop van Trier (meen ik) schroomde dan ook niet om in volle wapenrusting te paard zijn kerk binnen te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kwam inderdaad zoals reeds gezegd door Amadeus door Constantijn de Grote.

Eertijds begreep Constantijn dat de „christelijke” religie — al was ze inmiddels afvallig en door en door verdorven — doeltreffend kon worden gebruikt als een vernieuwende en verenigende kracht ter verwezenlijking van zijn grootse plan om een absoluut heerser te worden.

Hij nam de grondslagen van het afvallige christendom over om steun te winnen ter bevordering van zijn eigen politieke doeleinden en besloot de mensen te verenigen onder één „katholieke” of universele religie. Heidense gewoonten en vieringen kregen een „christelijke” naam. En „christelijke” geestelijken ontvingen de status, het salaris en het invloedrijke gezag van heidense priesters.

De geschiedschrijver Will Durant zet uiteen: „De Kerk nam niet alleen enkele religieuze gewoonten en vormen over die in het voor-Christelijke [heidense] Rome gangbaar waren, — ook de stola en andere kledingstukken van de heidense priesters, het gebruik van wierook en water bij de reinigingen, het branden van kaarsen en het altijd brandende licht voor het altaar, de aanbidding van de heiligen, de bouw van de basilica, het Romeinse recht als basis voor het canonieke recht, de titel van Pontifex Maximus voor de Allerhoogste Priester, en in de Vierde eeuw, de Latijnse taal . . . Spoedig zouden de bisschoppen, meer dan de Romeinse prefecten, in de steden de orde handhaven en de zetel van het gezag vormen; de metropolitanen of aartsbisschoppen zouden de wingewestelijke gouverneurs tot steun zijn, — als zij niet hun plaats innamen; en de Synode van bisschoppen zou de wingewestelijke Vergadering opvolgen. De Romeinse Kerk volgde de voetsporen van de Romeinse staat.”

— De geschiedenis der beschaving: Deel III — Caesar & Christus.

De opeenvolgende Pauzen zouden de hoogste wereldlijke titel eeuwen ,tot op de dag vandaag behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hadden elk het zelfde doel.Absolute macht.(doen wat je wordt opgedragen)Des te meer mensen die deden wat jij wil des te meer macht.Macht geeft geestelijke bevrediging of materiële bevrediging.(of beide)
En nu vecht men nog steeds met elkaar.Maar nu vechten wij mee.**gebruik je eigen verstand,doe wat jij goed vindt.