Theater is toneel.
Toneelspelen is acteren maar je hoort ook wel eens; "Maak niet zo'n theater". Dat betekent dat je dan overdreven 'toneel' speelt.
Het gebouw waar toneel wordt opgevoerd is het 'theatergebouw' maar in de volksmond zegt men gewoon 'theater'.
Theatraal gedrag is dan ook meestal groot gebarend, overdreven gedrag. De meeste toneelstukken zijn ook vaak overdreven, omdat alles benadrukt moet worden zodat het publiek al aan lichaamshouding en sterk geaccentueerd taalgebruik van de acteurs het spel begrijpt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Een definitie van het woord theater is dus; "aanstellerij',
of "podiumkunst".
13 jaar geleden
Ik weet het,
het is een kunst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theater is een verzamelnaam voor de kunstvormen die levende voorstellingen voor publiek maken. Voorbeelden zijn:

Absurd toneel
Bewegingstheater
Blijspel
Cabaret
Combitheater
Commedia dell'arte
Dans
Drama
Episch theater
Improvisatietheater (o.a. ook Theatersport)
Kindertheater
Klucht
Komedie
Locatietheater
Melodrama
Musical
Muziektheater
Opera
Operette
Pantomime
Poppenkast
Straattheater
Toneel
Variété
Vormingstheater
Wagenspel
Wetenschapstheater
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We spreken over theater als er een speelplek is waar een of meer spelers voor een publiek optreden.
Er zijn verschillende vormen van theater:
- Toneelspel
- Mime
- Dans
- Zang
- Muziek
- Een combinatie van de bovengenoemde
Als in een voorstelling meerdere kunstvormen worden gecombineerd spreken we van een totaaltheater.