kan ik via havo ook hartchirurg worden?

of moet je eerst havo doen en daarna vwo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat weet ik want ik doe nu havo/vwo en ik ben bang dat ik havo moet doen daarom dus die vraag.

Het beste antwoord

Niet direct via havo, je moet inderdaad een vwo diploma behalen, of na het hbo een universitaire studie geneeskunde doen, en daarna nog een specialisatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor meer info over de toelatingseisen voor geneeskunde (wat je moet studeren voor je (hart)chirurg kan worden kan je hier kijken: http://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/25/past_het_bij_je/2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om met de studie geneeskunde te kunnen beginnen heb je óf een vwo diploma nodig, of een hbo propedeuse. Met alleen havo kun je dus niet instappen.
13 jaar geleden
Voor een universitaire opleiding is altijd voorbereidend wetenschappelijk onderwijs nodig.

Het is evenwel mogelijk om een colloquium doctum af te leggen, een examen waardoor je eventueel kan aantonen dat je over voldoende ""bagage"" beschikt om de studie aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al geloot wordt voor een studie geneeskunde op de universiteit (meeste universiteiten hebben de opleiding als Numerus Fixus ingesteld, dwz. dat er maar een aantal plaatsen beschikbaar wordt gesteld, omdat de opleiding erg populair is), zal je eerst een paar jaar voor basisarts moeten studeren alvorens je je kan specialiseren. Al met al kan het wel 10 jaar duren voor je een beetje in de richting van Cardioloog komt, laat staan hartchirurg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar HAVO is niet voldoende vooropleiding.
Om toegelaten te worden tot een universiteit, is het beter om eerst het vwo af te maken. Bij ons op de uni wordt erover gesproken om de mogelijkheid om via een hbo-opleiding op het wo te komen, af te schaffen. Studenten die via een hbo-propedeuse op de uni komen, zijn zo slecht voorbereid dat ze heel vaak afvallen, het niet halen of qua tijd enorm uitlopen. Dat traject is zeker niet aan te raden.