Heeft GV het af en toe drukker dan verwacht ?

Na ongeveer een complete week hier op GV, begin ik een aardig beeld te krijgen van het geheel, en merk ik ook dat de site constant tamelijk druk wordt bezocht.

Misschien een beetje te druk ??
Want gemiddeld overkomt het me minstens een keer per dag dat de site niet bereikt kan worden. (netwerk-time-out). Vooral vervelend als je zit te antwoorden, maar ook met doorlezen en bladeren gebeurt het me nog wel eens dat de boel ineens blijft 'hangen', en het duurt dan tien minuten tot een kwartier voor je er weer op kunt.

Ik heb dat met diverse fora ookwel meegemaakt, maar dan vooral als het echt idioot druk was, en het een forum was met beperkte bandbreedte (op een shared host ofzo).

Zou iets dergelijks hier ook het geval kunnen zijn en zal GV naar een andere server moeten, of is het dom toeval ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik kan alleen op eigen ervaring aangeven dat ik tot nu tot (enkele weken) op elke moment van de dag meteen kon inloggen en geen server time outs heb gekregen.

Als ik een antwoord formuleer probeer ik altijd wel te zoeken of er bronnen zijn die mijn argument staven. Of ik zoek in bronnen informatie die mijn antwoord kunnen complementeren. Doordat ik moet opzoeken en het antwoord niet kopieer kost me dat best wel enige tijd per antwoord. De tijd die je hebt om een antwoord te schrijven is wel beperkt. Op moment dat je op "beantwoorden klikt" wordt er namelijk een proces (transactie) gestart waarbij de database de gegevens opzoekt (gebruikersnaam, artikel etc.) en dat wordt afgesloten op moment dat je op Doorgaan en daarna op Antwoord Geven hebt geklikt. De totale tijd waarin je dat kunt doen is beperkt. Ben je langer bezig dan geeft de server een time out om te voorkomen dat de verbindingen met de database erg lang open blijven staan. Die time out kan worden ingesteld door de beheerders van Goede Vraag. Overigens hebben ze de time out op verzoek al hoger gezet.

Wat het beleid is qua servers en bandbreedte bij Ilse Media is weet ik niet, maar Ilse heeft veel ervaring met het beheer van webservers en het omgaan met grote aantallen bezoekers per dag. Denk aan de zoekmachine Ilse.nl. NU.nl, de verschillende fora, kieskerurig, schoolbank, startpagina. Als startpaginabeheerder weet ik bijvoorbeeld wel dat alle pagina's naar meerdere servers worden gekopieerd en dat het systeem de bezoekers verdeelt over de verschillende servers. Dat kan ik namelijk zien als ik de pagina's bijwerk en publiceer. Het is heel goed mogelijk dat de website van Goede vraag ook op meerdere servers draait.

Eigenlijk kan je beter contact opnemen met de beheerder van Goede Vraag en speciek aangeven op welke moment je problemen krijgt. Wellicht zit het probleem in jouw netwerk, maar dan kan de beheerder nagaan of het op dat moment erg druk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als het in mijn netwerk zat (een dooddoener die ik ook vaak gebruikte toen achteraf bleek dat mijn voormalige host wel degelijk problemen had) zou ik op dat moment geen enkele site moeten kunnen bereiken, maar het is echt alleen hier. Vlak voor ik deze vraag stelde, en nu net een minuut of 5 geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De time-out die jij beschrijft en die ik ken als flood-control klinkt heel aannemelijk, maar als ik al tien minuten op het zelfde scherm zit en dan mijn antwoord niet wegkrijg, lijkt me dat wel een heeeeele ruimte floodcontrol. Bovendien krijg je in dat geval normaliter een waarschuwing / error-melding, althans, bij fora.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, je krijgt dan inderdaad een time out melding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Flood control is iets anders. Dit voorkomt dat de webserver in korte tijd extreem veel bevraagd kan worden. Als een gebruiker op de knop refresh klikt bijvoorbeeld is dat niet zo erg, maar als je een applicatie schrijft die dat duizenden keren per sec. doet dan heeft de server daar last van. Met flood control voorkom je dit en de gebruiker merkt dat doordat hij niet snel achter elkaar twee opdrachten kan uitvoeren. Time out heeft echt met de sessie te maken. Je hebt alleen een open sessie op moment dat je een vraag aan het beantwoorden bent. Als je alleen de vragen bekijkt is de sessie alleen het opvragen, weergeven en de sessie wordt meteen gesloten.

Andere antwoorden (6)

Zelfs op de dag van de lancering was de website nog bereikbaar. De website kan dus best veel bezoekers op een moment aan. Immers het wordt gehost door Ilse Media. Als je niet op de site kon heeft dit waarschijnlijk andere redenen.

Toegevoegd op 11-06-2009 10:13:50
En geloof me op de dag van de lancering was het niet een klein beetje druk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan goed zijn hoor die andere redenen, maar ik herken me wel in wat ze zegt, Ik daarnet bijvoorbeeld geen toegang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een netwerk-timeout IS een netwerk-timeout, en geen gebrekkige verbinding. Ik kan dan overal op BEHALVE hier. Ik kan dan gewoon DE server (waar GV op draait) niet bereiken. Of botsen Ilse en Ziggo toevallig vaker dan andere providers ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon net ook gewoon verder overal bij hoor Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve bij GV dan hè.
Ik kan altijd kijken etc.
Ligt waarschijnlijk aan jouw internet.
Ik zit bij Ziggo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf één keer uitval meegemaakt op deze site, en dat was zonet. Voor het eerst deed de server er ongeveer 5 minuten over om de site te laden. Dus ik denk dat het reuze meevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het probleem dat je omschrijft absoluut niet...

Ik denk eerder dat het aan andere factoren ligt dan aan de hosting van Ilse Media. Misschien dat het verbinden af en toe wat trager gaat. Maar op de site komen is mij 1 keer niet gelukt. Alleen toen zat half ADSL Nederland zonder internetverbinding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar nooit last van, hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het probleem van "niet bereikbaarheid" bij je provider of instellingen moet zoeken. Ik ben haast 24 uur per dag aan het inloggen en heb er nog nooit last mee gehad.
Ik denk dus ook niet dat GV problemen heeft door z.g. pieken.