Nierstenen laten vergruizen....

Als je na het laten vergruizen gaat plassen...zijn de vergruisde deeltjes dan zo klein dat je het niet voelt als je het uitplast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

BijwerkingenSommige patiënten krijgen na de ingreep lichte koorts. Dit is vrij normaal. Waarschuwt u de uroloog als u meer dan 38,5 °C koorts hebt.

U kunt last krijgen van pijn/kramp in uw zij, dat uitstraalt naar uw onderbuik (koliekpijn). Dit komt omdat de vergruisde steen langs de natuurlijke weg wordt uitgeplast. U krijgt een recept mee voor pijnstillers. Als hiermee de pijn niet vermindert, kunt u contact opnemen met de uroloog.

Het steengruis kan de binnenkant van de nier licht beschadigen, waardoor uw urine bloederig kan zijn. Door per dag 1,5 à 2 liter vocht te drinken, wordt dit minder.

Door de schokgolven kan er een bloeduitstorting ontstaan op uw huid. Dit gaat vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!

Andere antwoorden (1)

Ja, maar je kunt wel wat bloed uitplassen omdat het gruis hele kleine wondjes kan maken, en soms kan het plassen wat branderig aanvoelen.
In principe wordt een niersteen vergruisd tot een soort zandkorrels, en je moet na zo'n behandeling ook extra veel drinken en bewegen om het 'wegspoelen' te vergemakkelijken.
Na hooguit een paar weken zou alles uitgeplast moeten zijn (maar soms lukt het niet om de hele steen /alle stenen te vergruizen).

Informatieve links:
http://www.sintlucasandreasziekenhuis.nl/smartsite.dws?ch=&id=20096

http://www.leerwiki.nl/Nierstenen_vergruizen_en_verwijderen

http://sz.oppc.nl/folders/folder-857.html