Wat herdenken we bij Pasen!?!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K
zondag
13 jaar geleden
De paashaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet waar! Het gaat om eieren, lammetjes en lentegroen! De paashaas is alleen een leverancier.

Het beste antwoord

Bijbels gezien herdenken we met pasen de opstanding van Jezus.
Hij was op goede vrijdag aan het kruis gehangen en overleden, toen begraven en met pasen weer opgestaan uit het graf. Hij was dus weer levend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk: Romeinen gebruikte geen kruis. Slechterikken werden 'impaled'. Het kruis is een fantasierijke toevoeging van de RK kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Bijbel hebben ze het toch echt over een kruis en de kruisiging... lijkt me dus geen fantasie maar een bijbels gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@koeterwaals: hoe kom je daar nou bij? Kruisiging is niet bepaald geintroduceerd met het christendom, zelfs de Romeinen hadden het idee gejat van de Perzen.

Andere antwoorden (4)

Pasen is het belangrijkste christelijke feest in het liturgische jaar, volgend op de Goede Week. Christenen vieren deze dag vanuit hun geloof dat Jezus opgestaan is uit de dood, op de derde dag na zijn kruisiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Jesus is opgestaan na zijn dood, 3 dagen later precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pasen is het belangrijkste christelijke feest in het liturgische jaar, volgend op de Goede Week. Christenen vieren deze dag vanuit hun geloof dat Jezus opgestaan is uit de dood, op de derde dag na zijn kruisiging. Volgens huidige berekeningen heeft deze kruisiging plaatsgevonden tussen de jaren 26 en 36.

In de loop der jaren zijn veel non-religieuze culturele elementen toegevoegd aan het feest waardoor het een belangrijk seculier feest is geworden. Pasen duurt twee dagen en wordt gevierd op een zondag en maandag. Beide dagen worden wel afzonderlijk Eerste en Tweede Paasdag of Paaszondag en Paasmaandag genoemd.

Pasen heeft zijn oorsprong in het joodse Pesach. Tijdens het Eerste Concilie van Nicea (325) zijn de data van beide feesten officieel ontkoppeld.[1]

Het christelijke Pasen verwijst ook naar de vijftig dagen durende periode van het kerkelijke jaar vanaf het paasfeest tot Pinksteren[2], gedurende welke de christenen hun jaarlijkse paasplicht mogen vervullen. De periode van het paasfeest tot Hemelvaartsdag[3] duurt veertig dagen.

De paastijd en de christelijke liturgie daaromheen heeft door de eeuwen heen vele componisten geïnspireerd tot muzikale composities. In de Barokperiode viel vooral het werk van Johann Sebastian Bach op met de Johannes-Passion, Matthäus-Passion en zijn cantates. Voor de Eerste Paasdag bedacht Bach de cantate nr. 4 Christ lag in Todesbanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Christelijke antwoord is "De opstanding van Jezus uit de dood".
Het Germaanse antwoord is "Het vruchtbaarheidsfeest" vandaar de vruchtbare paashaas en de vruchtbare paaseieren.