Op welke hoogte is er nog ontlading van bliksem

kan een vliegtuig dat boven de bewolking vliegt getroffen worden door bliksem

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Meestal worden inslagen tijdens de klimfase tussen 1000 en 16000 voet (300 en ca. 5300 m) waargenomen. Daarboven weet de piloot vaak de bui beter te ontwijken. Indien mogelijk zal dat ook zeker worden gedaan. Het meeste gevaar ligt toch in de zware turbulentie en ijsaanzetting die in een matige tot zware onweersbui voorkomt.

De meeste inslagen worden opgewekt door het vliegtuig zelf. Met name op spitse delen van het toestel ontstaan zogenaamde onzichtbare voorontladingen die een zichtbare ontlading (de bliksem zelf) kunnen doen opwekken. Soms ontstaat direct daarna ook een bliksem via het vliegtuig richting de aarde. Het meest getroffen worden vleugeltips, verticale kielvlak en de randen van de motorgondels en de neus van de cockpit aan de voorzijde. Scharnierende en bewegende delen (flaps, landinggestel) worden met bliksemafleiders beschermd om smelten van het materiaal te voorkomen waardoor het vast zou komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan boven de bewolking. Hieronder een interessant artikel over Upper-atmospheric_lightning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vraag wellicht gebaseerd is op de speculaties rond de verongelukte vlucht AF447:
Die vloog door de ITCZ, de Inter-tropical Convergence Zone. (spreek uit als 'itch')
Daar komen de luchtstromen van het zuidelijk en noordelijk halfrond bij elkaar.
Onweerswolken heb je daar tot 16 km hoogte. Geen verkeersvliegtuig dat daarover heen kan vliegen, je moet erom heen. En dan nog is het niet ongevaarlijk, maar de bliksem zelf vormt meestal geen bedreiging voor het vliegverkeer. Als het vliegtuig echt ver boven een onweersbui vliegt is er geen kans op blikseminslag.