Wat is een overlaat en wat houdt het in (in aardrijkskundige termen)?

Ik moet het leren voor een toets, maar er staat nergens wat het betekent of inhoudt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (2)

Een lage plaats in een rivier dijk om bij hoge waterstand het water om de rivierdijk te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenvoudige stuw wordt wel overlaat genoemd. Een overlaat is niet qua hoogte instelbaar, heeft dus een vaste hoogte.

Het woord overlaat wordt ook gebruikt voor stuwen die ervoor zorgen dat het waterpeil niet boven een bepaalde hoogte komt. Zo kan het peil binnen bepaalde grenzen worden gehouden, bijv. als bij een rivier het peil de 50 cm overschrijdt, kan het water een polder binnenstromen of via een andere watergang (waar het normaal niet langstroomt) afvloeien.