mag je hele artikelen vermelden in je paper als je de bron erbij vermeldt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Ja, dat mag.

alleen wordt je paper dan zo dik ;)
ik zou alleen verwijzen naar het desbetreffend artikel, een citaat of bevinding in je paper vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je die paper alleen voor eigen gebruikt hebt. Als je wilt publiceren moet je daarvoor toestemming aanvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!

Over het algemeen wordt van je verwacht dat je je bij het schrijven van een paper houdt aan dezelfde regels als wanneer je werkelijk zou publiceren. Dat betekent dat het auteursrecht en het citaatrecht van toepassing zijn.

Volgens het auteursrecht mag je andermans tekst niet zonder toestemming herpubliceren. Ook niet met bronvermelding. Het citaatrecht regelt dat het citeren van kleine delen van andermans tekst als ondersteuning van eigen werk, en uiteraard nog steeds met bronvermelding wel is toegestaan.

Het integraal overnemen van hele artikelen mag dus pertinent niet. Als je het wel doet, kun je in ieder geval een zware onvoldoende verwachten. Het is immers weliswaar geen plagiaat, maar wel schending van het auteursrecht.