Verschillende opleidingsinstituten bieden de opleiding tot stewardess aan. Opleiding duurt ongeveer 4 maanden bij de meeste aanbieders. Kosten zijn dan voor eigen rekening. Zie bijv de link.

De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden echter zelf intern ook een opleiding aan. Je solliciteert dan eerst naar een baan en gaat vervolgens in opleiding. De werkgever betaalt meteen salaris en de opleiding wordt voor je betaald. je hebt daarna wel de verplichting, om minstens een bepaalde tijd in dienst te blijven. Als het vak van stewardess je echt wat lijkt, is zo'n interne opleiding natuurlijk het meest ideaal.
13 jaar geleden
* KLM: De functie-eisen zijn: minimaal leeftijd van 21 jaar; minimaal Havo of Mavo aangevuld met een Mbo-opleiding (minimaal niveau 3 + diploma) of relevante werkervaring; goede beheersing van de Nederlandse & Engelse taal in woord en geschrift; representatief en verzorgd uiterlijk; Schiphol te allen tijde binnen 60 minuten kunnen bereiken; als je een bril of lenzen draagt een maximale sterkte tussen -5 en +5; lengte minimaal 1.58 meter tot maximaal 1.90 meter; werkervaring in een contactuele functie waarbij je face-to-face klantencontact hebt gehad is een pré.

* Transavia heeft de leeftijdeisen voor stewards en stewardessen verlaagd, van 21 jaar naar 18 jaar!
http://stewardess.blogo.nl/2006/11/07/stewardess-worden-bij-transavia/

Er zijn verschillende opleidingen
* http://beroepen.tio.nl/stewardess/functie-eisen/

* http://www.stewardesscollege.nl/NL/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere luchtvaartmaatschappij heeft een eigen opleiding om stewardess voor díé maatschappij te worden.

'Meenemen' moet je in elk geval :

een middelbare schoolopleiding met liefst 3 talen
een vervolgopleiding, of een verblijf van een aantal maanden in het buitenland
gevoel voor humor
gevoel voor mensen in allerlei situaties
een eindeloos vermogen tot inleven en voorbij kunnen gaan aan jezelf : vaste pauzes, maaltijden, of feestdagen bestaan niet meer, en je gaat werken op tijden dat andere mensen slapen of vrij zijn
een stralende glimlach
een gezond, sterk lijf : je gaat lopen naar New York....

Verder moet je natuurlijk slank zijn, omdat het heel lastig is als je niet langs de maaltijdkarretjes kan, als die in de weg staan in het gangpad, en je moet naar de galley om iets te halen.

Maar, na 34 jaar dit werk te hebben gedaan, kan ik je zeggen:
je krijgt een betaalde hobby - een paar uurtjes keihard werken, maar dan ga je ontbijten in Hongkong en shoppen in Mexico...de hele wereld zit in je broekzak.

En als je zou gaan werken voor een charter- of Europese maatschappij : je hebt altijd redelijk goed-gehumeurde passagiers, die onderweg zijn naar/van hun vakantie of een weekendje weg.

En wát voor rotweer het op de grond ook is : in jouw werkomgeving schijnt (overdag...) altijd de zon.